kennisbank item

Hoe definieer je Brand Awareness?

Publicatiedatum: 06 | 10 | 2022
Delen:

Merken concurreren continue om aandacht. Er wordt geschat dat de gemiddelde Nederlander zo’n 10 miljoen reclame-uitingen krijgt te zien in zijn leven. Online marketing, influencers en digitale reclame zorgen ervoor dat consumenten continu worden blootgesteld aan merken die hun imago willen verbeteren of hun product verkopen. Hoe zorg je ervoor dat de consument jouw merk kiest boven die van de concurrent? 

Brand Awareness (BA) is een term die vaak wordt gebruikt door marketeers en communicatie professionals, maar tot heden was hier geen universeel geldige definitie van. Het is een belangrijke voorspeller voor de effectiviteit van reclames en de doeltreffendheid van advertenties. In het artikel ‘Brand Awareness: wat betekent het en hoe meet je het?’ wordt hier verandering in gebracht, de onderzoekers geven een betekenis aan BA gebaseerd op wetenschappelijke bevindingen. Ook worden er tips gegeven om BA te meten in de praktijk. Hieruit blijkt dat merkherkenning en merkherinnering de twee belangrijkste elementen zijn om het begrip te operationaliseren. Merkherkenning is de waarschijnlijkheid dat een consument een merkidentificatie herkent en associeert met een product. Merkherinnering is wanneer de klant een merk herinnert, bijvoorbeeld tijdens het schrijven van een boodschappenlijst.  

Wil jij meer weten over de richtlijnen die de onderzoekers hebben opgesteld voor het meten van Brand Awareness? Lees het in de praktische implicaties van ‘Brand Awareness: wat betekent het en hoe meet je het?’. 

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.