kennisbank item

‘Fake news’ in reclamewereld: de voortschrijdende manipulatie van advertenties

Publicatiedatum: 01 | 08 | 2023
Delen:

Beeldmanipulatie is van alle tijden. Zelfs bij ’s werelds grootste fotowedstrijd ‘World Press Photo’ hebben ze last van het bewerken van beeldmateriaal met bijvoorbeeld Photoshop. Echter, ook bij advertenties is het bewerken van beeld standaardpraktijk. In Frankrijk is het wel verplicht om bij bewerkte foto’s van modellen ‘photographie retouchée’ te vermelden, al is de corpsgrootte minimaal. Nieuwe ontwikkelingen als AI laten nu al zien dat de manipulatie van advertentiemateriaal nog veel verder zal gaan. 

Traditioneel berustte de productie van advertenties op menselijke inspanning en analoge hulpmiddelen, maar digitalisering heeft de reclame-industrie meer opties gegeven, zoals het hiervoor genoemde Photoshop. Echter, langzaamaan is een nieuwe fase te onderkennen: de opkomst van ‘synthetische’ advertenties. Deze worden gemaakt met kunstmatige intelligentie (AI) technieken, zoals deepfakes en generative adversarial networks (GAN’s). Voor consumenten zijn sommige ‘synthetische’ reclames onmogelijk van de werkelijkheid te onderscheiden.

In “Voorbereiding op een tijdperk van ‘nep’ reclames” beschrijven Campbell, Plangger, Sands en Kietzmann hoe consumenten reageren op alle vormen van advertentiemanipulatie. Daarvoor hebben ze een interessant raamwerk bedacht, wat de belangrijkste mechanismen tussen de subtiele manipulatie van reclame naar overtuiging blootlegt: waarheidsgetrouwheid, creativiteit en bewustzijn van onjuistheid van advertenties.

Aangezien de ontwikkeling van ‘synthetische’ advertenties nog nieuw is en het artikel een framework is, zijn alle onderlinge relaties en vragen nog niet te beantwoorden. Zelf geven de onderzoekers middels 26 onderzoeksvragen ideeën voor toekomstig onderzoek. Deze zijn gegroepeerd in drie onderzoeksgebieden: onwaarheid (de crux in het raamwerk), de reactie van de consumenten en originaliteit. 

Wil jij meer weten over welke manipulaties van reclamemateriaal op ons af komen?

Lees alles over het raamwerk en de onderzoeksvragen in “Hoe bereid je je voor op een tijdperk van nepreclames?”.

Deze blog maakt deel uit van de tweede uitgave van SWOCC Selection 2023. In deze publicatie presenteren we vijf samenvattingen van relevante wetenschappelijke studies. Bestel de volledige publicatie hier.

Over de auteur

Bart Soels (1962) is eind 2005 als Research Director van de Soelaas Data & Analyse toegetreden tot de SWOCC Selectie redactie.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.