Het tijdschrift Glamour heeft voor hun aprilnummer een virtueel model op de cover gezet. Het virtuele model, Raven, ziet er sportief en slank uit met een fluweel gladde huid, volle lippen en een smalle neusbrug. Oftewel: Raven weerspiegeld het ideaal beeld van het vrouwelijk lichaam. Regelmatig komen advertenties in opspraak omdat ze te misleidend en schadelijk zijn voor het zelfbeeld van consumenten. Maar wat vinden consumenten van merken die uitkomen voor digitaal bewerkte foto’s in advertenties via een disclosure?
‘Het ironische effect van transparantie: fotobewerking in advertenties’ gaat in op de bovengenoemde vraag en onderzoekt daarnaast wat de gevolgen zijn van disclosures voor de merkattitude van consumenten, en of context hierbij een rol speelt.
Positieve merkattitudes
Ondanks dat advertenties met digitaal bewerkte foto’s gezien worden als immoreel, onethisch en oneerlijk, zorgen disclosures bij zulke advertenties wel voor meer positieve merkattitudes. Echter, consumenten beoordelen advertenties met bewerkte foto’s en een disclosure als minder oprecht dan advertenties met onbewerkte foto’s en een disclosure. Daarnaast hebben consumenten meer wenselijke merkattitudes voor geadverteerde merken met een disclosure dan voor geadverteerde merken zonder disclosure – dit geldt voor zowel bewerkte als onbewerkte advertenties. Product- en disclosuretype hebben invloed op de relatie tussen advertentiedisclosure en merkattitude.
Meer uitkomsten en praktische tips lees je hier.
Een voorbeeld van fotobewerking.