Het aantal bedrijven met als hoofdactiviteit “reparatie van schoenen en lederwaren” is de afgelopen vijf jaar met 7% afgenomen. Zijn de effecten van de wegwerpmaatschappij sterker dan de trend naar duurzaamheid door een tweede gebruik na te streven? Slimme schoenmakers kunnen daarentegen goed overleven door ook andere, niet direct verwante diensten te leveren. Denk aan het kopiëren van huis- en autosleutels, horlogereparaties, graveren, maar ook smartphoneherstel. Het kenmerk van die slimme schoenmaker als service- en dienstenaanbieder is dat extensies naar andere categorieën kunnen worden gemaakt.
Onderzoekers Dimitriu en Warlop (2022) laten met vier experimenten en één grote steekproef zien dat fit (gelijkenis) qua extensiecategorie geen beperking is voor dienst- of servicemerken. Servicemerken hebben namelijk associaties die relevant zijn over het hele spectrum van servicecategorieën – en dat biedt ongekende mogelijkheden voor nieuwe extensies, nieuwe markten en merkgroei. Dat geldt dus ook voor de slimme schoenmaker die met de associatie vakmanschap ook andere diensten buiten de ‘eigen’ categorie kan aanbieden.
Het artikel biedt een aantal praktische implicaties die relevant zijn voor managers van zowel dienstmerken als merkproducten. Lees meer over het onderwerp merkextensies, de ontdekte sluiproute voor productcategorieën en andere praktische implicaties in ‘Van Unox-soep tot Virgin Cruises: Merkextensies in de product- en dienstensector’ in de nieuwste editie van de SWOCC Selectie.
Meer weten?
Lees de uitgebreide samenvatting hier: ‘Van Unox-soep tot Virgin Cruises: Merkextensies in de product- en dienstensector’
Deze blog maakt deel uit van de tweede kwartaaluitgave van de SWOCC Selectie 2024, een speciale uitgave waarin het thema ‘merkportfolio strategieën’ centraal staat. Zes samenvattingen van wetenschappelijke artikelen worden gepresenteerd met relevante inzichten over merkportfolio’s en merkextensies binnen verschillende sectoren. Bestel de volledige publicatie hier.
Volledige literatuurverwijzing
Dimitriu, R., & Warlop, L. (2022). Is similarity a constraint for service-to-service brand extensions? International Journal of Research in Marketing, 39(4), 1019–1041.