kennisbank item

De toepassing van storytelling en big data in B2B

Publicatiedatum: 08 | 10 | 2020
Delen:

Storytelling is een steeds meer voorkomend instrument dat organisaties gebruiken, omdat het een krachtig middel is om nieuwe consumenten te overtuigen. Door gebruik van big data analyse (BDA) kan dit effectief worden ingezet. Zo kan bijvoorbeeld worden bepaald welk verhaal het meest overtuigend is, op basis van het type consument en de fase in de customer journey. Deze studie onderzoekt de potentie van storytelling binnen smart service georiënteerde businessmodellen in business-to-business context (B2B).

Met dit onderzoek wordt gepoogd een inzicht te geven in hoe storytelling en de inzet van big data worden gebruikt om attitudes, gedragsintenties en feitelijke adoptie van smart services te bevorderen in een B2B context. In “De potentie van storytelling in B2B” staat een bedrijf centraal dat tijdens het onderzoek een cloud-based en smart monitoring service introduceerde op basis van data verkregen uit sensoren, controles, software en camera’s die zijn geïnstalleerd in de machines die ze leveren.

De studie toont aan dat effectieve storytelling adaptief is. Het is een uitkomst van de interactie tussen klanten en leveranciers: big data moet worden vertaald naar en gerelateerd aan gebruikers en hun ervaringen, en gebruikservaringen moeten worden gerelateerd aan big data. Zo wordt bijvoorbeeld tijdens het oplossen van een probleem informatie verzameld die in het vervolg dit probleem kan voorkomen.

Meer weten over hoe je storytelling en big data analyse kunt toepassen in een B2B context? Lees de praktische implicaties in “De potentie van storytelling in B2B

Boldosova, V. (2020). Telling stories that sell: the role of storytelling and big data analytics in smart service sales. Industrial Marketing Management, 86, 122–134. U vindt het artikel hier.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie