kennisbank item

De toekomst door een roze Augmented Reality bril

Publicatiedatum: 12 | 11 | 2020
Delen:

Augmented Reality (AR) apps worden steeds meer gemeengoed onder consumenten door de steeds eenvoudigere integratie en activatie van AR via de smartphone, bijvoorbeeld via social media apps. Tegelijkertijd worden er volop investeringen gedaan in AR brillen. Volgens kenners zijn wearable AR devices de toekomst van AR, omdat zij de potentie van AR beter kunnen benutten. Het wordt zelfs verwacht dat AR brillen een vervanging kunnen zijn van smartphones en andere digitale schermen zoals onze TV. Maar kunnen AR brillen wel voor een betere gebruikerservaring zorgen dan de smartphone?

Bril vs. Smartphone
Uit eerder onderzoek bleek al dat smartphone AR apps voor een positievere gebruikerservaring zorgen dan een app zonder AR en dat AR apps meerwaarde kunnen bieden aan de consument. De AR bril doet daar echter nog een schepje bovenop. Met een AR bril kunnen gebruikers de virtuele objecten direct in hun gezichtsveld zien en dezelfde soort bewegingen gebruiken om ermee te interacteren als met echte, fysieke objecten (denk aan vastpakken, vergroten en verplaatsen). Dit wordt ook wel embodied congruence genoemd: de mate waarin de interactie met virtuele objecten hetzelfde is als met fysieke objecten. Met een smartphone wordt de gebruiker echter gehinderd door het omhoog houden van de smartphone en moet de gebruiker via het scherm van de smartphone interacteren met de virtuele objecten. De verwachting is daarom dat de AR bril voor een positievere gebruikerservaring zorgt waarbij de virtuele objecten nog meer onderdeel lijken te worden van de echte wereld (ook wel spatial presence genoemd).

Video 1: In deze video wordt de ontwikkeling van de Augmented Reality bril uitgelegd.

Het onderzoek
Om dit te onderzoeken hebben we een experiment uitgevoerd waarbij de ene groep een AR game moest spelen via de smartphone en de andere groep speelde hetzelfde spel via een AR bril (de Hololens). In het spel moesten ze een driedimensionale puzzel van het Vrijheidsbeeld en de Taj Mahal in elkaar zetten. We kozen voor dit spel omdat de interactie met de virtuele puzzelstukken een belangrijk onderdeel is van het spel. Na afloop vulden beide groepen een vragenlijst in over hun gebruikerservaring. 

De winnaar
Wanneer participanten een AR game spelen met de Hololens, wordt de AR gebruikerservaring als leuker en nuttiger beoordeeld dan wanneer ze het spel via de smartphone spelen. Bovendien hadden participanten een hogere intentie het spel opnieuw te spelen. Dit kan deels verklaard worden door de mate van spatial presence, oftewel de mate waarin de virtuele objecten als echte objecten worden ervaren. Alhoewel de ervaring met de AR bril ook nieuwer was voor mensen, verklaart dit niet de positieve effecten op de gebruikerservaring.

Eindoordeel
Betekent dit dat we straks allemaal met AR brillen rondlopen? Het onderzoek laat in ieder geval zien dat AR brillen potentie hebben om de gebruikerservaring te verbeteren door virtuele objecten direct onderdeel te maken van het gezichtsveld. Echter zijn er nu nog geen betaalbare, draagbare AR brillen waardoor we waarschijnlijk niet morgen al met een AR bril rondlopen. Dit soort brillen zijn echter volop in ontwikkeling en zowel Facebook en Apple werken aan een AR bril gericht op de consument. Misschien lopen we dus niet direct allemaal met een AR bril rond, maar techneuten zien de toekomst van AR in ieder geval door een roze AR bril.

Meer weten? Dit artikel is gebaseerd op onderstaande publicatie:
Smink, A.R., Trude, B. M., Hahn, L. Ahn, S. J. (under review). Embodied Congruence as a Framework for Understanding User Experiences with Immersive Technologies.

Deze resultaten en andere inzichten over Augmented Reality en merkcommunicatie zullen begin 2021 gepresenteerd worden in de SWOCC publicatie over Augmented Reality.

Over de auteur

Dr. Anne Roos Smink is Post Doc Lecturer marketingcommunicatie bij de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR), Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op de persuasieve effecten van Augmented Reality technologie, waar ze in 2020 haar proefschrift over heeft afgerond.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie