kennisbank item

Hoe kun je met een AR app meerwaarde bieden aan de consument?

Publicatiedatum: 23 | 01 | 2020
Delen:

Door grote, aanhoudende investeringen van bedrijven als Microsoft, Facebook en Apple komen er steeds meer Augmented Reality (AR) toepassingen voor consumenten op de markt. Meer en meer merken en bureaus zetten dan ook in op AR technologie of vragen zich af wat ze hiermee moeten. Eerder werd al geschreven hoe AR consumenten kan helpen een ‘try before you buy’ ervaring te geven, en wat er achter het succes zit van het welbekende AR game Pokémon GO. Maar AR kent nog veel meer toepassingen. In deze blog geven we daarom een overzicht van verschillende soorten AR apps en we beantwoorden de vraag: hoe kun je met een AR app meerwaarde bieden aan de consument?

Waar gaat deze blog over?

  • De meerwaarde van AR voor consumenten
  • Aan de hand van voorbeelden van verschillende app types is de voorkeur voor AR gemeten in een grootschalige survey
  • De voorkeur voor AR ligt het hoogst bij shopping apps en informatieve apps, terwijl deze het laagst ligt bij entertainment apps

De tekst loopt door onder deze video.

Het onderzoek
Om te onderzoeken hoe consumenten de meerwaarde van AR in verschillende soorten apps beoordelen, hebben we een vragenlijst uitgestuurd naar 1978 personen tussen de 18 tot 65 jaar oud, representatief voor de Nederlandse bevolking. In de vragenlijst werd een onderscheid gemaakt tussen mensen die al eens een AR app hadden gebruikt (N = 475), en mensen die nog niet eerder een AR app hadden gebruikt (N = 1503). Elke deelnemer kreeg per app een voorbeeld te zien van een app en werd gevraagd in hoeverre zij voorkeur hadden voor de AR, dan wel non-AR variant (zie het voorbeeld hieronder).

Augmented Reality 1

Dit werd uitgevraagd voor vijf verschillende type apps:

1. Shopping apps. De eerder genoemde shopping apps maken het mogelijk om producten thuis, vanaf de bank, te visualiseren voordat je ze koopt met behulp van AR. Zo probeer je meubels van IKEA thuis in je woonkamer uit, test je Sephora make-up op je eigen gezicht, of bekijk je de verschillende VanMoof fietsen vanaf de bank.

2. Game apps. AR is vooral populair in location-based games, waar spelers op basis van hun locatie het spel in de echte wereld kunnen spelen, zoals Pokémon GO, Harry Potter Wizards Unite, of het recent uitgebrachte Minecraft Earth. Ook zijn er spellen waarvoor je niet naar buiten hoeft, Angry Birds AR kun je bijvoorbeeld thuis op je tafel projecteren.

3. Entertainment apps. Anders dan games, zijn er ook AR apps die puur om de experience en entertainment draaien. Leuke, of grappige virtuele content wordt met behulp van AR afgebeeld in de omgeving of op fysieke objecten. Shazam gebruikt AR bijvoorbeeld voornamelijk om verpakkingen interactief te maken, en Cosmopolitan bracht onlangs haar cover tot leven met behulp van AR.

4. Information apps. Minder bekend zijn de informatieve AR apps, die met behulp van AR bijvoorbeeld extra informatie geven over locaties of fysieke objecten in je omgeving. Denk aan de recent uitgebrachte AR functie in Google Maps, de Apple meten app waar je met behulp van slechts je iphone je objecten kunt opmeten, of apps die meer informatie geven over de stad tijdens een citytrip.

5. Social media apps. Bekender zijn de AR filters die in alle populaire social media apps zijn terug te vinden en AR naar een groter publiek hebben gebracht. Denk aan filters op Snapchat, Facebook, Instagram en TikTok. Deze categorie overlapt enigszins met eerder genoemde entertainment apps, omdat de filters voornamelijk entertaining content tonen, maar met het verschil dat men deze AR content direct naar vrienden toestuurt.


Resultaat: Voorkeur voor AR ligt hoog bij shopping en informatieve apps

  • De voorkeur voor AR is het hoogst bij shopping apps (54%), gevolgd door informatieve apps (35%), social media apps (26%) en game apps (25%). De voorkeur voor AR is het laagst in entertainment apps (18%). Dit patroon was gelijk tussen mensen die al eens een AR app hadden gebruikt en niet-gebruikers van een AR app.
  • Bij mensen die eerder een AR app hadden gebruikt was de voorkeur in het algemeen hoger voor AR (35%) dan voor non-AR (30%). 35% had geen voorkeur.
  • Voor mensen die niet eerder een AR app hadden gebruikt lag de voorkeur voor AR lager: 18% had voorkeur voor de AR app, ten opzichte van 43% voor de non-AR app (40% had geen voorkeur). Echter gaf deze groep bij shopping apps wel de voorkeur aan AR (48%) ten opzichte van non-AR (26%).


Kortom: bied functionele meerwaarde
Het gebruik van AR biedt de grootste meerwaarde voor shopping apps en informatieve apps. Bij apps die puur op entertainment zijn gericht heeft het gebruik van AR minder de voorkeur. Overweeg je dus om een AR app in te zetten voor jouw merk, zorg er dan voor dat je meerwaarde biedt door een functionele waarde toe te voegen en niet enkel entertainend te zijn. Naast shopping apps kunnen informatieve AR functies dus ook interessant zijn.


Deze resultaten zijn onderdeel van een grootschalig onderzoek naar de adoptie van AR apps in samenwerking met GfK en onderdeel van de SWOCC publicatie over Augmented Reality van Anne Roos Smink die naar verwachting einde 2020 zal worden gelanceerd.

Dit onderzoek is gepresenteerd tijdens de International AR VR Conference:
Smink, A. R., van Noort, G., & van Reijmersdal, E. A. (2019). Who uses AR apps, under what conditions and for what reasons? An overview of the mobile AR landscape. Gepresenteerd tijdens: 5th International AR VR Conference, Munich, Germany.

 

Over de auteur

Dr. Anne Roos Smink is Post Doc Lecturer marketingcommunicatie bij de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR), Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op de persuasieve effecten van Augmented Reality technologie, waar ze in 2020 haar proefschrift over heeft afgerond.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.