kennisbank item

AR: Try online before you buy

Publicatiedatum: 19 | 03 | 2019
Delen:

Thuis vanaf de bank nieuwe schoenen passen, de grootte van je nieuwe televisie uitproberen in je huiskamer, of kijken welke kleur lipstick het beste staat? Augmented Reality (AR) apps kunnen consumenten thuis een zogeheten online ‘try before you buy’ ervaring geven. Eerder schreef ik al hoe dit soort AR apps consumenten kunnen helpen bij het online shoppen. Maar wegen de voordelen van deze technologie ook op tegen mogelijke nadelige gevolgen?

 Waar gaat deze blog over?

  • Naast de veel besproken voordelen van het gebruiken van AR om een product uit te proberen, zijn er mogelijk ook nadelen.
  • De afweging tussen deze voor- en nadelen kan gevolgen hebben voor de bereidheid van consumenten om hun persoonlijke informatie te delen met een AR app.
  • Uit onderzoek blijkt dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.
  • Daardoor zijn consumenten meer bereid hun persoonlijke informatie te delen om zo gebruik te maken van AR.


De tekst loopt door onder dit voorbeeld van Augmented Reality.

Persoonlijke informatie
Alhoewel eerder onderzoek laat zien dat AR apps voor een betere consumentervaring zorgen, zijn mogelijke nadelige gevolgen nog grotendeels achterwege gelaten in onderzoek. Dat terwijl AR apps om toestemming vragen om de camera te gebruiken en om andere persoonlijke informatie vragen. Dit kan als opdringerig worden ervaren en kan mensen ervan weerhouden AR apps te gebruiken. Een consumentenonderzoek laat bijvoorbeeld zien dat 31% van AR-gebruikers ‘het geven van te veel persoonlijke informatie’ als het grootste nadeel van AR ervaren.

Afwegen voor- en nadelen
Vandaar ook de vraag: zijn consumenten bereid om persoonlijke informatie met een merk te delen om zo gebruik te maken van hun AR app? Om deze vraag te kunnen beantwoorden zijn allereerst de mogelijke nadelige gevolgen en mogelijke positieve gevolgen die consumenten kunnen ervaren door het gebruiken van AR tegenover elkaar gezet. Enerzijds kan het uitproberen van een product met behulp van AR namelijk als meer opdringerig (intrusive) worden ervaren door het gebruik van de camera, wat ervoor kan zorgen dat consumenten geen persoonlijke informatie willen delen. Anderzijds kan het als informatiever en meer vermakelijk (entertaining) worden ervaren, waardoor men juist meer bereid is persoonlijke informatie te delen.

Het onderzoek
Er is een onderzoek uitgevoerd[1] onder 132 vrouwen tussen de 18 en 30 jaar. Deze vrouwen werd verzocht de webapplicatie Sephora Virtual Artist te gebruiken via hun eigen laptop. De vrouwen probeerden verschillende kleuren lipstick uit op een van de volgende drie manieren:

  1. Op een foto van een model naar keuze (geen AR).
  2. Op een foto van zichzelf (geen AR).
  3. Door middel van augmented reality via hun webcam (AR).

Vervolgens is er gekeken naar hoe opdringerig, vermakelijk en informatief de vrouwen hun shopervaring beoordeelden, en in welke mate zij bereid waren persoonlijke informatie te delen met het merk om in de toekomst gebruik te kunnen maken van deze applicatie (bijvoorbeeld naam, e-mail, browse geschiedenis).


De tekst loopt door onder de video over de Sephora Virtual Artist app.

Positieve gevolgen
Uit het onderzoek kwamen de volgende positieve gevolgen naar voren:

  • Consumenten die AR gebruiken om de lipstick uit te proberen, beoordelen hun shopervaring als meer vermakelijk en meer informatief dan wanneer zij de lipstick op een foto van zichzelf of een model uitprobeerden.
  • Door de informatievere shopervaring zijn consumenten ook meer bereid om persoonlijke informatie te delen met het merk om de AR applicatie opnieuw te gebruiken.

Nadelige gevolgen?
Uit het onderzoek kwamen de volgende nadelige gevolgen naar voren:

  • Ondanks dat consumenten positieve gevolgen ervaren bij AR, vinden consumenten de shopervaring met AR meer opdringerig dan wanneer zij een product uitproberen op een foto.
  • Tegen de verwachting in zorgt dit echter niet voor een lagere bereidheid om persoonlijke informatie te delen. Integendeel, het zorgt juist voor een stimulerend effect.


AR: voornamelijk positief
Consumenten ervaren dus voornamelijk positieve gevolgen bij het gebruik van AR tijdens het online shoppen. Als gevolg hiervan zijn consumenten meer bereid hun persoonlijke informatie te delen, ondanks dat consumenten het gebruik van AR als meer opdringerig ervaren.

Verklaring
Een mogelijke verklaring voor de uitkomsten is dat de relatief jonge en technologie georiënteerde groep van AR-gebruikers al gewend is hun persoonlijke informatie te delen om mobiele applicaties te kunnen gebruiken, en over het algemeen lagere privacy zorgen hebben. Voor deze groep wegen de voordelen dus op tegen potentiele nadelige gevolgen. Daarom zijn zij bereid persoonlijke data te delen om gebruik te kunnen maken van AR tijdens het online shoppen.

Duidelijk communiceren
Aanvullend onderzoek laat zien dat AR vooral als opdringerig wordt beschouwd voor consumenten met hoge privacy zorgen. Als merk is het dus verstandig duidelijk te communiceren waarvoor deze persoonlijke informatie wordt gebruikt. Wanneer consumenten een gevoel van controle hebben over hun persoonlijke informatie, worden de negatieve effecten beperkt. Daarmee kunnen consumenten vooral van de voordelen van AR genieten. Ook kun je als merk de persoonlijke informatie van consumenten gebruiken om de shopervaring verder te personaliseren.

Meer weten? Dit artikel is gebaseerd op onderstaande publicatie:
Het volledige artikel van
Smink, Frowijn, Van Reijmersdal, Van Noort & Neijens is getiteld ‘Try Online Before you Buy: How does Shopping with Augmented Reality affect Brand Responses and Personal Data Disclosure?’ en wordt momenteel gereviewed.

Over de auteur

Dr. Anne Roos Smink is Post Doc Lecturer marketingcommunicatie bij de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR), Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op de persuasieve effecten van Augmented Reality technologie, waar ze in 2020 haar proefschrift over heeft afgerond.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.