kennisbank item

Betaalde productupgrades: Goed voor de business, minder goed voor het consumenten-vertrouwen?

Publicatiedatum: 30 | 04 | 2024
Delen:

Stel je voor, je koopt een fraaie elektrische auto, een BMW iX3. Na een tijdje komt BMW met een aanbieding: een maandelijks abonnement waarmee je niet alleen kunt genieten van de standaard stoelverwarming, maar nu ook van heerlijke stoelmassage terwijl je rijdt. Deze massagefunctie kan op afstand door BMW worden ingeschakeld, want de technologie zit al ingebouwd in de stoel waar je al die tijd op hebt gezeten. Hoe voel je je dan? Blij, verrast of misschien een beetje verraden? Je had die dure auto immers al gekocht, toch?

Dit roept vragen op over hoe consumenten reageren op interne productupgrades, wat het onderwerp is van een recent onderzoek door Garbas et al (2022). Middels zes experimenten probeerden ze te begrijpen of en hoe consumenten gevoelens van verraad ervaren wanneer bedrijven tegen betaling interne productupgrades aanbieden. Uit de eerste resultaten bleek wel degelijk dat consumenten zich verraden voelen wanneer een bedrijf besluit om een al aanwezige functie tegen een extra vergoeding te activeren. Dit gevoel van verraad geldt niet alleen voor tastbare upgrades, zoals hardwareverbeteringen, maar ook voor abstracte upgrades, zoals software-updates. 

Meer weten over hoe hoe consumenten reageren op interne productupgrades? Lees de volledige samenvatting ‘Hoe de perceptie van verraad interne productupgrades ondermijnt’ in de nieuwste SWOCC Selectie en ontdek hoe je de perceptie van verraad kunt minimaliseren en het succes van interne productupgrades kunt vergroten.

MEER WETEN?

Lees de uitgebreide samenvatting hier: ‘Hoe de perceptie van verraad interne productupgrades ondermijnt

Deze blog maakt deel uit van de eerste uitgave van de SWOCC Selectie 2024, waarin vijf wetenschappelijke artikelen worden gepresenteerd met relevante inzichten voor de communicatiebranche op het gebied van reclame wear-out, merkactivisme, merkhaat, productschoonheid en hoe de perceptie van verraad interne productupgrades ondermijnt. Bestel de volledige publicatie hier.

Volledige literatuurverwijzing 

Garbas, J., Schubach, S., Mende, M., Scott, M. L., & Schumann, J. H. (2022). You want to sell this to me twice!? How perceptions of betrayal may undermine internal product upgrades. Journal of the Academy of Marketing Science, 51(2), 286–309.

Link: https://doi.org/10.1007/s11747-022-00881-8

Over de auteur

Tijs Timmerman is lector Marketing en Customer Experience aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast werkt hij als Brand Strategy Consultant en is hij sinds 2009 lid van de Raad van Advies van SWOCC.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.