Evenement

SWOCC Symposium

Publicatiedatum: 20 | 11 | 2023
Delen:
  • Datum:28 February 2024
  • Tijd:12:30 - 18:00
  • Locatie:CREA, Nieuwe Achtergracht 170, 1018 WV Amsterdam
Dit evenement heeft reeds plaatsgevonden. Lees hier het verslag.

 

Volg SWOCC op LinkedIn voor alle updates over het Symposium!

Het SWOCC Symposium is dé wetenschapsupdate die je niet mag missen! Tijdens het SWOCC Symposium staat de veranderende samenleving centraal en het merk in transitie. Wat voor invloed hebben de razendsnelle technologische ontwikkelingen voor merken en adverteerders? En hoe creëer je als merk in het huidige klimaat toegevoegde waarde met betekenis?

Tijdens dit evenement op woensdag 28 februari 2024 ontdek je nieuwe inzichten en antwoorden op deze vragen. In verschillende bondige presentaties vertellen talentvolle en vooraanstaande academici over de belangrijkste bevindingen uit recent onderzoek naar merken en communicatie. Deelnemers kunnen leren van de besten en slimsten in hun vakgebied en netwerken met professionals met verschillende achtergronden. Schrijf je nu alvast in voor deze kennisrijke middag!

Voor wie is deze bijeenkomst? 

De bijeenkomst is interessant voor iedereen die zich bezighoudt met strategisch communicatie en merkmanagement. Aanmelden is mogelijk tot uiterlijk vrijdag 23 februari.

Let op: het aantal deelnemers voor dit SWOCC evenement is beperkt. Bekijk dus snel het programma en reserveer jouw plekje via onderstaand formulier.

Aanmelden als begunstiger?

Zien we jou bij het SWOCC Symposium? Log dan eerst in met jouw begunstigersaccount en meld je hieronder aan.

Geen begunstiger?

We organiseren deze bijeenkomst voor onze begunstigers. Ben je geen SWOCC-begunstiger maar wel geïnteresseerd? Mail naar info@swocc.nl.

Programma

12.30 – 13.00 Inloop
13.00 – 13.10 Introductie en welkom – Lotte Willemsen (Directeur SWOCC)

Lotte Willemsen geeft als directeur leiding aan SWOCC. Daarnaast is zij lector Communication in the Networked Society aan de Hogeschool Rotterdam.

 

Een korte geschiedenis van de merkcommunicatie

Wilbert Schreurs (Auteur en PhD Cultuurgeschiedenis – Universiteit Nijmegen)

Wilbert is historicus, schreef onder andere het boek ‘Geschiedenis van de reclame in Nederland’ en stelde de tentoonstelling ‘100 Jaar ReclameKlassiekers’ samen. Hij neemt je in zijn presentatie mee in een eeuw Nederlandse merkcommunicatie. Wat zijn de highlights in de historie van de merkreclame? En hoe en waarom is het merk geworden tot verlengstuk van onze identiteit?

 

Marketing als aanjager voor Duurzame Transitie

Tijs Timmerman (Lector Marketing & Customer Experience – Hogeschool Utrecht & Merkstrateeg The Brand Faculty).

Veel organisaties zitten in een transitie naar een meer duurzame vorm van bedrijfsvoering, of staan aan de vooravond daarvan. Tijs zal zijn stellingname toelichten dat marketing een fundamentele rol speelt in het aanjagen en faciliteren van deze transitie. Belangrijke aandachtspunten zijn de persoonlijke en professionele vaardigheden die dit vraagt van marketeers om merken te bouwen die zowel consumenten alsook organisaties inspireren te verduurzamen.

 

Duurzaam consumentengedrag

Ruth Mugge (Professor in Design for Sustainable Consumer Behavior – TU Delft)

Ruth Mugge doet onderzoek naar duurzaam consumentengedrag en productperceptie. Tijdens het SWOCC Symposium gaat zij in op de transitie naar een circulaire economie en de manier waarop merken consumenten kunnen ondersteunen in de benodigde gedragsveranderingen.

 

14:10 – 14:30 Pauze

 

Welke rol speelt het merk in de betekeniseconomie? 

Kaj Morel (Lector Ondenkbare Marketing – Centre of Expertise Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap) en Marco Kuijten (Socioteer en De-marketeer – Avans Hogeschool)

Hoe realiseer je een samenleving waarin organisaties zich uit eigen beweging willen inzetten voor sociale rechtvaardigheid op een gezonde planeet? Kaj laat zien dat we daarvoor andere marketing nodig hebben die uitgaat van fundamenteel andere economische principes. Hoe kunnen organisaties deze ‘ondenkbare’ marketing inzetten?

 

Inhaken op maatschappelijke onderwerpen

Sanne Smit (Onderzoeker en Docent – Hogeschool Rotterdam)

Van klimaatcrisis tot kansenongelijkheid; op sociale media zijn maatschappelijke vraagstukken een hot topic. En menig merk mengt zich in deze gesprekken. Samen met collega’s onderzocht Sanne hoe merken communiceren over maatschappelijke kwesties op Facebook en Instagram en welke relatie dit heeft met de betrokkenheid en waardering van sociale mediagebruikers.

 

Kleurrijk Nederland in de reclame 

Jan Hein Furnée (Hoogleraar Europese Cultuurgeschiedenis – Radboud Universiteit)

Sinds Black Lives Matter zijn er in Nederland aanzienlijk meer reclames te zien met acteurs/personages van kleur. Op welke beeldtradities bouwen deze reclames voort? En op welke vakinhoudelijke discussies? Jan Hein neemt een korte duik in de reclamegeschiedenis om de uitdagingen van vandaag beter te begrijpen.

 

15:30 – 15:50 Pauze

 

Artificiële Intelligentie in Kunst

Florian Buehler (Senior Lecturer FHV – Vorarlberg University of Applied Sciences)

AI wordt steeds vaker gebruikt om kunstwerken te maken, zoals schilderijen en muziek. Maar hoe worden deze kunstwerken waargenomen en ervaren? Hoe waarderen we AI-gemaakte kunstwerken in vergelijking met menselijke creaties? Florian onderzocht die vragen in zijn proefschrift en zal de inzichten delen.

 

Datagestuurde contentstrategie en maatschappelijke onderstromen 

Roel Lutkenhaus (Digital Action Researcher – New Momentum)

Hoe kan je organisaties helpen om beter met online doelgroepen te communiceren en op welke manier kan je netwerken in kaart brengen? Roel vertelt over de inzet van datagestuurde contentstrategie en het gebruik van digitale methoden om maatschappelijke onderstromen in digitale medianetwerken te overzien.

 

De impact van algoritmes op merk en consument

Hilde Voorveld (Associate Professor Persuasive Communication – Universiteit van Amsterdam)

Algoritmes hebben steeds meer invloed op ons leven en worden ook door merken en adverteerders gebruikt. Hilde laat zien hoe consumenten hiermee omgaan en welke impact algoritmes hebben op het merk en de consument.

 

Hoe vergroot je de klanttevredenheid met servicerobots?

Steven de Groot (SWOCC Scriptieprijswinnaar)

Voor zijn masterscriptie aan de Universiteit Groningen heeft Steven de Groot onderzoek gedaan naar service robots. Zijn scriptie geeft duidelijke handvatten om de klanttevredenheid van service robots te verhogen en laat zien dat het niet alleen van belang is om te investeren in technologie en functionaliteit van robots, maar vooral ook in de juiste uitstraling van robots en de beleving van klanten.

16:50 – 17:00 Afronding
17:00 Borrel

Sprekers

 

 

 

Wilbert Schreurs (Auteur en PhD Cultuurgeschiedenis – Universiteit Nijmegen)

 

 

 

 

    

Tijs Timmerman (Lector Marketing & Customer Experience – Hogeschool Utrecht & Merkstrateeg The Brand Faculty)

 

 

 

 

Ruth Mugge (Professor in Design for Sustainable Consumer Behavior – TU Delft) 

 

 

 

 

Kaj Morel (Lector Ondenkbare Marketing – Centre of Expertise Brede Welvaart en Nieuw Ondernemerschap)

 

 

Marco Kuijten

 

 

Marco Kuijten (Socioteer en De-marketeer – Avans Hogeschool)

 

 

 

Sanne SmitSanne Smit (Onderzoeker en Docent – Hogeschool Rotterdam)

 

        

 

Jan Hein Furnée (Hoogleraar Europese Cultuurgeschiedenis – Radboud Universiteit)  

 

 

Florian Buehler

 

 

Florian Buehler (Senior Lecturer FHV – Vorarlberg University of Applied Sciences)

 

 

   

 

Roel Lutkenhaus (Digital Action Researcher – New Momentum) 

 

 

 

 

 

Hilde Voorveld (Associate Professor Persuasive Communication – Universiteit van Amsterdam)

 

 

 

 

Steven de Groot (SWOCC Scriptieprijswinnaar)

 

 

 

 

 

Lotte Willemsen (Directeur SWOCC)

 

 

Locatie

CREA, Nieuwe Achtergracht 170, 1018 WV Amsterdam

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.