- Datum:16 January 2024
- Tijd:14:00 - 17:30
- Locatie:Universiteitsbibliotheek Universiteit van Amsterdam, Doelenzaal, Singel 425, 1012 WP Amsterdam
Dit evenement heeft reeds plaatsgevonden. Lees hier het verslag.
Tijdens dit SWOCC-evenement op dinsdag 16 januari wordt de nieuwste SWOCC-publicatie 89 ‘Purpose oriëntatie’ van Esther Overmars en Amber Kouwen gepresenteerd en delen verschillende praktijksprekers de dilemma’s die spelen binnen een bedrijf in verandering.
Purpose is meer dan een modewoord. Het is een transformerende kracht voor bedrijven om bij te dragen aan oplossingen voor mens, maatschappij en/of het milieu. Toch wordt purpose vaak verkeerd begrepen. Grote beloften of impactvolle marketingcampagnes waaruit een nobel doel spreekt, vallen niet altijd samen met werkelijke veranderingen in de bedrijfsvoering of fundamenteel andere prioriteiten in de bestuurskamer.
Wat is purpose? Wat houdt het in om een purpose-gedreven onderneming te zijn? Hoe verschilt dat van minder purpose-gedreven ondernemingen? En wat beweegt bedrijven ertoe moeilijke en maatschappelijke kwesties te willen aanpakken en veranderen?
Op deze inspirerende middag word je bijgepraat over de oorsprong en betekenis van purpose. Niet als marketinginstrument, maar als drijvende kracht achter een onderneming. In verschillende presentaties geven praktijkprofessionals een kijkje in de wereld van purpose oriëntatie. Schrijf je nu alvast in voor deze kennisrijke middag en praat mee!
Voor wie is deze bijeenkomst?
Deze bijeenkomst is interessant voor SWOCC begunstigers die meer wil weten over purpose en hoe je dit succesvol kunt integreren in je merk. Aanmelden is mogelijk tot uiterlijk vrijdag 12 januari.
Aanmelden als begunstiger?
Zien we jou bij ons SWOCC-event: ‘Purpose Oriëntatie’ op dinsdag 16 januari 2024? Log dan eerst in met jouw begunstigersaccount en meld je hieronder aan.
Programma
14:00 – 14:30 Inloop
14:30 – 14:35 Welkom door Lotte Willemsen (Directeur SWOCC)
14:35 – 15:05 Esther Overmars – Strategy Lead Springbok
Hoe kunnen bedrijven meer purpose gedreven worden?
Esther Overmars trapt de middag af met de belangrijkste bevindingen uit de recent verschenen SWOCC-publicatie ‘Purpose oriëntatie’. Hoe kunnen ondernemingen meer purpose-gedreven worden? Oriëntatie op purpose is niet een kwestie van wel of niet, het is eerder een reis waarin verschillende afwegingen, keuzes en handelingen een rol spelen. Esther presenteert de bouwstenen van purpose oriëntatie die vorm kregen aan de hand van uitgebreid literatuuronderzoek en diepte interviews met 12 leidende experts uit het Nederlandse bedrijfsleven. Ze geeft bedrijven die het voortouw willen nemen in onze samenleving concrete handvatten om meer purpose gedreven te worden.
15:05 – 15:25 Remko Herremans – Merkstrateeg ABN AMRO
Purpose is geen uithangbord
Ruim vijf jaar geleden definieerde ABN AMRO een purpose. Wat doet dat met een bank met wortels die zeker 200 jaar teruggaan? Wat brengt het je merk? En wat niet? In hoeverre bepaalt de purpose ook je positionering en campagnes? Remko Herremans geeft ons een inkijkje in de uitdagende praktijk.
15:25 – 15:50 Pauze
15:50 – 16:10 Joyce Bierman – Albert Heijn / VP Merk communicatie & Allerhande
Joyce Bierman werkt al 20 jaar voor Albert Heijn. Albert Heijn wil ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ Daarmee wil de marktleider de duurzame weg richting de toekomst inzetten. Hoe is deze duurzame missie de afgelopen jaren intern uitgerold en gecultiveerd? Met welke dilemma’s ziet de supermarkt zich geconfronteerd? Joyce vertelt over balanceren tussen duurzame vooruitgang, het gezond houden van de business en het meekrijgen van de grote groep consumenten naar duurzamer eten.
16:10 – 16:30 Niels Pel – Co-founder Plinkr
Voormalig reclamestrateeg Niels Pel is medeoprichter van Plinkr, een sociale onderneming die financiële technologie ontwikkelt tegen de armoede- en schuldenproblematiek. De oplossingen van Plinkr worden door gemeenten als Amsterdam, Rotterdam, Almere en Eindhoven ingezet om inwoners te helpen toewerken naar financiële rust en zelfstandigheid. Niels vertelt ons over de reis van Plinkr en over hoe purpose en groei elkaar daarin versterken.
16:30 – 16:45 Afsluiting
16.45 – 18.00 Borrel
Ben je student/docent?
Wij hebben een beperkt aantal plekken voor studenten en docenten, mail naar info@swocc.nl.
Geen begunstiger?
We organiseren deze bijeenkomst voor onze begunstigers. Ben je geen SWOCC-begunstiger maar wel geïnteresseerd? Mail voor meer informatie over een begunstigerschap voor jouw organisatie naar info@swocc.nl.
Sprekers
Esther Overmars – Strategy Lead Springbok
Remko Herremans – Merkstrateeg ABN AMRO
Joyce Bierman – Albert Heijn / VP Merk communicatie & Allerhande
Niels Pel – Co-founder Plinkr
Locatie
Universiteitsbibliotheek Universiteit van Amsterdam, Doelenzaal, Singel 425, 1012 WP Amsterdam