Verslagen bijeenkomsten

verslag

Onderscheidend en effectief reclame maken

SWOCC Symposium 2015

dinsdag, 23 juni 2015

Negen wetenschappers, negen verschillende onderzoeken. Het praktijkpubliek dat gisteren aanwezig was in De Rode Hoed in Amsterdam kreeg nieuwe en verrassende inzichten op het gebied van merken en marketingcommunicatie voorgeschoteld. Er was veel aandacht voor de variëteit en effectiviteit van onderscheidende reclamevormen.

Copycat branding, green advertising, creative media advertisting, multiscreening, diverse onderwerpen op het gebied van minder traditioneel reclame maken passeerden de revue. En het blijkt dat alternatieve reclamevormen veelal effectief zijn. Zo wordt tweedeschermgebruik vaak genoemd als bedreiging voor reclame-effectiviteit, maar Claire Segijn (UvA) liet zien dat tablet- of smartphonegebruik tijdens het tv-kijken helemaal niet nadelig hoeft te zijn voor je merk. Het biedt juist nieuwe kansen voor reclamemakers. Ook blijkt dat creative media advertising betere effecten kan bewerkstelligen dan traditionele reclame: Fabiënne Rauwers (UvA) presenteerde een case die uitwees dat het merk Autodrop er verstandiger aan doet om in de supermarkt winkelwagentjes te customizen tot Autodrop-auto’s dan om veel geld te besteden aan abri’s.

Ook het effect van taalgebruik binnen reclame kwam aan bod. Jeroen Loman (Radboud Universiteit) toonde aan dat gedragsverandering – in tegenstelling tot wat de meerderheid van de gezondheidscampagnes doet – beter bereikt wordt door consumenten te vragen waarom ze iets ongezonds zouden moeten laten in plaats van hen dit te zeggen. Men bedenkt dan zelf waarom het slecht is om bijvoorbeeld veel te drinken. Een andere taaltruc in campagnes – complexe retoriek – wordt veelal wél goed toegepast door reclamemakers. Renske van Enschot (Radboud) liet zien dat complexe retoriek in commercials voor positieve reacties zorgt mits consumenten voldoende uitleg krijgen om de boodschap te kunnen snappen.

Tot slot was er ook dit jaar weer aandacht voor merkreputatie. Corné Dijkmans (VU) betoogde dat socialmedia-inzet door bedrijven bijdraagt aan hun reputatie. Interessant is dat er vooral winst te behalen valt bij niet-klanten. Daarnaast maakte Steffen van der Land (UvA) duidelijk dat transparante communicatie niet alleen als reputatie-instrument dient, maar er ook voor zorgt dat een (bekende) merknaam vaak een minder grote rol speelt bij aankopen. Met dit onderzoek won Van der Land de SWOCC Scriptieprijs 2015, welke tijdens het symposium werd uitgereikt.

foto 1vkfoto 5vk foto 10vk

Media