Geplande evenementen

Dit jaar hebben we meerdere workshops, events en boekpresentaties op de planning staan! Bekijk in onderstaande lijst welke geplande evenementen voor jou (en jouw collega’s) relevant zijn.

Houd de Evenementenpagina in de gaten, dan houden wij je op de hoogte van de manier waarop we de events laten plaatsvinden. Wil je nooit een update over onze events missen? Volg SWOCC dan op LinkedIn en meld je onderaan aan voor de maandelijkse SWOCC nieuwsbrief!

2025

Modellenboek Workshop – 9 januari 2025

Aan het begin van het jaar 2025 organiseert SWOCC een interactieve Modellenboek workshop over merkmanagement modellen met als thema: ‘de zin en onzin van merkmanagement modellen’. Merkmanagement modellen zitten op het raakvlak van theorie en praktijk. Maar hoe kunnen ze ons daadwerkelijk helpen om onze inzichten te verscherpen? En hoe passen we deze wetenschappelijke kennis effectief toe in de praktijk? Jouw input vormt een belangrijk onderdeel van de discussie en helpt ons om in te spelen op de thema’s die voor jou het meest van belang zijn. Mis deze kans niet om je kennis over merkmanagement te verdiepen en praktisch toepasbare inzichten te verkrijgen!

SWOCC Symposium – 6 februari 2025

Het SWOCC Symposium 2025 is dé wetenschapsupdate die je niet mag missen! Tijdens dit SWOCC Symposium op staat creativiteit in marketing en merkcommunicatie centraal. In verschillende bondige presentaties vertellen talentvolle en vooraanstaande academici over de belangrijkste bevindingen uit recent onderzoek naar creativiteit, merken en communicatie. Schrijf je alvast in voor deze kennisrijke middag, om nieuwe inzichten over creativiteit in merkcommunicatie en meer te ontdekken!

Merkboodschappen in Beeld: De Kracht van User-Generated Content – 9 april 2025

Merken verschuiven naar visuele sociale media, met name Instagram, om hun boodschap te verspreiden. Gebruikers volgen en betrekken zich bij merken, creëren zelf merk-gerelateerde content en taggen merken in hun posts. De impact van deze persuasieve strategieën op sociale media-gebruikers is nog onduidelijk. Wat voor strategieën worden gebruikt door merken in hun berichtgeving? Passen ‘gewone’ gebruikers persuasieve strategieën toe in hun merkgerelateerde posts? En hoe beïnvloedt dit de betrokkenheid van consumenten rondom merkcommunicatie? Tijdens dit event zal Marie-Selien Fakkert de belangrijkste bevindingen van haar SWOCC boek presenteren. Hiernaast zal een aantal praktijksprekers dieper op het onderwerp ingaan en cases presenteren over hoe merken visuele posts op social media het beste kunnen inzetten. 

30 Jaar SWOCC en de Toekomst van Merkcommuncatie – 11 juni 2025

In juni 2025 vieren we het 30-jarig bestaan van SWOCC. We zullen terugblikken op de meest interessante onderzoeken die we door de jaren heen hebben gedaan, maar ook naar de toekomst kijken met de lancering van het SWOCC Trendrapport. SWOCC is namelijk met vakgenoten in gesprek gegaan over de nabije toekomst van merkcommunicatie. Op basis van deze gesprekken zijn verschillende ontwikkelingen in kaart gebracht die soms tegenstrijdig of op gespannen voet staan met elkaar. In het SWOCC Trendrapport is structuur aangebracht in deze verwarrende ontwikkelingen door zes paradoxen te beschrijven die de toekomst van merkcommunicatie kenmerken: de AI-paradox, de Issues-paradox, de Diversiteits-paradox, de (De-)centralisatie-paradox, de Korte/Langetermijn-paradox en de Transformatie-paradox.

Meer informatie over dit evenement wordt binnenkort aangekondigd.

Hoe Merken Misinformatie Tegengaan – september 2025

Merken worden steeds vaker geconfronteerd met misinformatie die razendsnel online verspreidt. Van geruchten tot bewuste brand sabotage – hoe moet je als merk reageren? Wat werkt wél en wat vergroot juist de schade? In september 2025 presenteren onderzoekers Charlotte van Hooijdonk, Yvette Linders, Renske van Enschot, Marloes van Moort en Christine Liebrecht de belangrijkste inzichten uit hun SWOCC-onderzoek naar effectieve merkreacties op misinformatie. Aan de hand van praktijkcases en wetenschappelijke bevindingen krijg je concrete strategieën om reputatieschade te voorkomen en vertrouwen te behouden.

Succesvolle Samenwerking: Klanten en Bureaus in Balans – november 2025

Sterke merken draaien op sterke samenwerkingen. Maar in een gefragmenteerde bureauwereld en met de opkomst van AI ontstaan er steeds meer misverstanden tussen klanten en bureaus. Wat maakt een samenwerking écht effectief? In november 2025 presenteert Dr. Daan Muntinga de inzichten uit zijn nieuwste SWOCC-publicatie. Van de ontwikkeling en evaluatie van klant-bureaurelaties tot de impact van marketingontwikkelingen—ontdek hoe je een succesvolle samenwerking opbouwt en onderhoudt.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.