nieuws item

Sophie Boerman wint eerste SWOCC Scriptieprijs

Publicatiedatum: 13 | 09 | 2011
Delen:

scriptieprijs sophie boermanSophie Boerman is de eerste winnares van de SWOCC Scriptieprijs, de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie binnen de onderzoeksgebieden van SWOCC. Dat werd vandaag tijdens het symposium 15 jaar SWOCC bekendgemaakt. Met haar onderzoek naar de aandachttrekkende elementen in tijdschriftadvertenties sleept de 24-jarige UvA-studente 1.000 euro prijzengeld in de wacht.

 

Volgens de jury was haar onderzoek bijzonder omdat het gebruik maakt van een innovatieve methode, eye-tracking, en dit toepast op een grote dataset, maar liefst 183 tijdschriftadvertenties. Juryvoorzitter Peter Neijens: “Zo kunnen belangrijke conclusies worden getrokken over welke advertentiekenmerken de (onbewuste) aandacht van de consument trekken.” Sophie’s scriptie – beloond met een 9 – was eerder genomineerd voor de Hans du Chatinierprijs voor studenten en wordt in het najaar uitgebracht als 57e SWOCC publicatie.

Sophie: “Ik vind het echt een eer om deze prijs te winnen. Ik heb het onderzoek met veel plezier gedaan en vind het heel leuk dat er straks een boek komt met mijn naam erop.” De getalenteerde Utrechtse ambieert een carrière in de wetenschap. “Ik heb bewust gekozen voor de research master Communicatiewetenschap. In juni 2010 ben ik hier cum laude voor geslaagd en gelukkig vond ik vrij snel daarna een PhD-plek. Sinds februari ben ik bezig met mijn promotieonderzoek naar de effecten van waarschuwingen voor gesponsorde inhoud.” Sophie hoopt in 2014 haar doctorsgraad te behalen.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie