Selma Brom (23) is verkozen tot winnaar van de tiende editie van de SWOCC Scriptieprijs, de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie. Het levert haar 750 euro prijzengeld op. Daarnaast mag Selma haar onderzoek 5 november presenteren op het SWOCC Symposium waar tevens wordt stilgestaan bij het 25-jarig jubileum van SWOCC.
Voor haar masterscriptie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen heeft Selma onderzoek gedaan naar de effecten van betekenisvolle verhalende reclames. De bevindingen van haar onderzoek laten zien dat ontroerende en inspirerende narratieve merkreclames de consument weliswaar een goed gevoel geven, maar averechts kunnen werken in het stimuleren van aankopen.
Juryvoorzitter Eva van Reijmersdal (Universiteit van Amsterdam) over de winnende scriptie: “Deze scriptie is wetenschappelijk heel sterk en gedegen. Het onderzoek is origineel en biedt in deze tijden van crises inzichten die voor de praktijk onontbeerlijk zijn.”
In veel reclames wordt gebruik gemaakt van narratieven. In narratieve reclames wordt niet enkel feitelijke productinformatie gecommuniceerd, maar wordt een verhaal verteld met personages die acties uitvoeren en wordt informatie gegeven over de situatie en motieven van de personages. Betekenisvolle narratieven geven inzicht in fundamentele vragen over het doel van het leven en benadrukken de kostbaarheid van het leven. Wanneer in een betekenisvolle verhalende reclame een verwijzing zit naar de dood wordt gesproken van sterfelijkheidssaillantie. In de scriptie van Selma is onderzocht wat de effectiviteit is van betekenisvolle verhalende reclames met een verwijzing naar de dood. Het onderzoek toont aan dat ontroerende, inspirerende narratieve reclames onbewuste angsten kunnen onderdrukken en daarmee de behoefte om producten te kopen verminderen.
Jurylid Margot Bouwman (Independent Strategy Director): “Het onderwerp van de winnende scriptie lijkt in eerste instantie wat abstract. Sterfelijkheidssaillantie: wat is dat precies? Maar precies die sterfelijkheidssaillantie wordt aangewakkerd als merken met hun communicatie aansluiten bij onderwerpen als een pandemie (Corona) en in sommige gevallen zelfs ‘Black lives matter’. De scriptie leert je hoe je in zulke gevallen tot effectieve communicatie komt en is daarmee relevant en actueel. In de conclusies staan enorme eye openers voor de communicatiepraktijk. De communicatiestrategie die bijna automatisch wordt gekozen door marketeers en reclamemakers is niet altijd de meest effectieve.”
Eervolle vermelding
Naast de scriptie van Brom, vielen die van Monique Tegelaers en Demi Wijngaarden op vanwege hun kwaliteit en praktische relevantie.
Jury
De jury bestond dit jaar uit zes experts op het gebied van merken, marketing en communicatie, afkomstig uit de wetenschap en praktijk – geheel in lijn met de missie van SWOCC. Naast voorzitter Eva van Reijmersdal (UvA) bestond de jury uit Christian Burgers (VU), Edwin Rietberg (DAN DNA), Hilde Voorveld (UvA), Mirella Kleijnen (VU) en Margot Bouwman (Independent Strategy Director). De inzendingen kwamen van studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam, Radboud Universiteit Nijmegen en Universiteit Groningen.
SWOCC Symposium
Het is de tiende keer op rij dat SWOCC de wedstrijd organiseert. De winnende scriptie wordt gepresenteerd op het SWOCC Symposium dat plaatsvindt op 5 november 2020. Selma Brom zal dan één van de sprekers zijn.
De winnende scriptie van Selma Brom is hier te vinden.