nieuws item

Joeri Troost wint SWOCC Scriptieprijs 2017

Publicatiedatum: 16 | 05 | 2017
Delen:

swocc joeri troostJoeri Troost (28) is verkozen tot winnaar van de SWOCC Scriptieprijs, de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie. De student van de Radboud Universiteit Nijmegen deed onderzoek naar privacy zorgen van consumenten. Het levert hem 1.000 euro prijzengeld op. Daarnaast mag hij zijn onderzoek 13 juni presenteren op het SWOCC Symposium.

 

 

Consumenten laten hun privacy principes makkelijk varen als ze een aantrekkelijk gepersonaliseerd aanbod krijgen, zo blijkt uit de studie van Joeri Troost. Joeri onderzoekt in zijn scriptie welke privacy zorgen consumenten hebben, welke factoren daarop van invloed zijn en hoe ze de effectiviteit van gepersonaliseerde reclame in de weg staan. De jury is van mening dat de scriptie een zeer interessant en actueel onderwerp behandelt waar veel marketeers mee worstelen. De uitkomsten van het scriptie-onderzoek zijn dan ook zeer relevant voor adverteerders en beleidsmakers en vormen een uitstekende basis voor ethische discussies. Hiernaast is het onderzoek professioneel uitgevoerd en is de respondentengroep niet beperkt tot studenten zoals in veel scriptieonderzoek het geval is.

De overige genomineerden
Lisette van Baarsen (Vrije Universiteit Amsterdam) vergeleek in een experimentele setting hoe advertorials op sociale media worden geselecteerd en gedeeld in vergelijking met editorials. Uit haar onderzoek komt naar voren dat hoewel consumenten advertorials als minder geloofwaardig zien, ze even vaak als editorials worden geselecteerd en gedeeld.

Zeph van Berlo (Universiteit van Amsterdam) onderzocht in hoeverre de gehechtheid aan hun smartphone jongeren gevoeliger maakt voor reclame in advergames die ze spelen op hun smartphone. Uit zijn onderzoek blijkt dat niet het geval te zijn. Wel bleek dat hoe sterker jongeren  gehecht zijn aan hun smartphone hoe sterker ze in de gaten hebben dat er pogingen zijn om hen te beïnvloeden. Dit geldt echter alleen voor onbekende merken, niet voor bekende.

Jury
Naast voorzitter Peter Neijens (Universiteit van Amsterdam) bestond de jury dit jaar opnieuw uit experts op het gebied van merken en communicatie, afkomstig uit wetenschap en praktijk: Chantal van Binsbergen (Brand & Creative Strategy, concept development), Christian Burgers (Vrije Universiteit Amsterdam), Mirella Kleijnen (Vrije Universiteit Amsterdam) en Tijs Timmerman (The Brand Faculty, merkconsultancy).

SWOCC Symposium
Het is de zevende keer op rij dat SWOCC de wedstrijd organiseert. De winnende scriptie wordt gepresenteerd op het SWOCC Symposium, dat plaatsvindt op 13 juni 2017 in de Rode Hoed. Joeri Troost zal daar één van de negen sprekers zijn.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.