nieuws item

In Memoriam Prof. Giep Franzen

Publicatiedatum: 31 | 10 | 2020
Delen:

Met groot verdriet moeten wij mededelen dat onze oprichter en geestelijk vader Giep Franzen is overleden.

M.P. (Giep) Franzen (1932-2020) was vanaf 1990 verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, eerst als gastdocent en vanaf 1993 als bijzonder hoogleraar Commerciële Communicatie, een nieuwe leerstoel in de snelgroeiende studierichting Communicatiewetenschap die tot dan vooral was gericht op mediabeleid, mediaorganisaties, nieuws en journalistiek.

Franzen was eerder (in 1962) oprichter en directeur van FHV/BBDO, dat onder zijn leiding het grootste reclamebureau van Nederland werd, gerespecteerd om de wetenschappelijke aanpak die het bureau nastreefde. Zijn motivatie voor zijn overstap naar de wetenschap was om meer hoogopgeleiden het reclamevak te laten instromen en het praktijkvak met wetenschappelijke inzichten te verstevigen.

De colleges van Franzen waren vanaf het begin zeer succesvol: honderden studenten vochten soms letterlijk om een plaatsje in de collegebanken. Het vakgebied van zijn leerstoel groeide uit tot één van de grootste binnen de studierichting Communicatiewetenschap.

Bij gebrek aan universitaire financiën voor zijn onderzoek richtte Giep Franzen in 1995 de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) op. Met praktijkrelevantie als uitgangspunt verzamelt en ontwikkelt SWOCC wetenschappelijke kennis over de werking van merken en communicatie, financieel mogelijk gemaakt door donaties van zo’n 200 profit en non-profit organisaties. SWOCC is reeds decennia hét wetenschappelijk centrum op het gebied van merken en communicatie. Franzen bleef altijd verbonden aan de Stichting, eerst als bestuurder en later als beschermheer.

Giep Franzen was één dag in de week bijzonder hoogleraar maar werkte fulltime aan het vakgebied. Op zijn kantoor in Naarden Vesting, met enkele afgestudeerden, alles uit eigen middelen betaald. Hij werd gedreven door passie om de wetenschappelijke fundamenten van de werking van merken en reclame te ontrafelen en publiceerde daarover een groot aantal boeken die ook internationaal hun weg hebben gevonden, zoals The Science and Art of Branding, met coauteur prof. Sandra Moriarty van de Universiteit van Colorado.

Franzen heeft belangrijke eerbewijzen ontvangen, waaronder in 1990 de Gold Medal van European Association of Advertising Agencies en in 1993 de Coq de Grand Honneur van het GVR. Daarnaast werd Franzen in 1991 uitgeroepen tot Reclameman van het Jaar. In 2000 werd hij door de Nederlandse vakgenoten uitgeroepen tot Reclameman van de Eeuw.

Giep Franzen was intelligent en ondernemend, bescheiden en aimabel en ging altijd voor de inhoud; recepties en small talk sloeg hij het liefste over. De laatste jaren trad hij niet meer naar buiten. Maar hij was tot op het laatst betrokken bij de gang van zaken bij SWOCC, als mentor en inspirator.

Giep Franzen

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie