Amsterdam, 25 november 2024 – Britta Koning (Universiteit van Amsterdam) is verkozen tot winnaar van de SWOCC Scriptieprijs, de wedstrijd voor de beste universitaire masterscriptie over merken en communicatie. Het levert haar 750 euro prijzengeld op. Daarnaast mag Britta haar onderzoek op 6 februari presenteren op het jaarlijkse SWOCC Symposium
Voor haar masterscriptie heeft Britta onderzoek gedaan naar Generative Artificial Intelligence. GAI is op het moment een hot topic en veel bedrijven zijn aan het brainstromen hoe ze deze technologie kunnen toepassen in de dagelijkse werkzaamheden. Ook zijn afgelopen tijd al verscheidene campagnes en reclames gemaakt met behulp van GAI. Onder bedrijven en marketeers leidt dit tot veel enthousiasme, want het scheelt vooral in tijd en budget.
Maar aan de andere kant zorgt deze ontwikkeling ook voor ethische discussies over het effect hiervan op consumenten. Herkennen zij deze reclames? Hoe reageren zij op deze reclames? Beïnvloedt het gebruik van GAI de evaluatie van reclames? Op deze vragen speelt de scriptie in door het effect van AI-disclosures in advertenties te onderzoeken op evaluaties van vertrouwen onder consumenten over de advertentie zelf en het bedrijf die de advertentie publiceert. De resultaten geven inzichten voor marketeers over hoe zij het beste over GAI gebruik kunnen communiceren in hun advertenties en wat het effect gaat zijn op het succes van een campagne.
“Een terechte winnaar! Het onderzoek is gedegen uitgevoerd, er is mooi stimulus materiaal gecreëerd, een groot sample gebruikt en een goede link met de literatuur gelegd. De vraag wat de gevolgen zijn van AI campagnes met disclosure is interessant voor de doelgroep van SWOCC.” – Jury SWOCC Scriptieprijs
Begeleider van de scriptie van Britta Koning is Hilde Voorveld (Universiteit van Amsterdam). “Als begeleider van Britta’s scriptie ben ik blij en trots dat zij de SWOCC Scriptieprijs heeft gewonnen en dat de waarde van dit onderzoek voor de praktijk door de SWOCC-jury wordt erkend. Het was een feest om met Britta te werken en we zullen samen proberen om het onderzoek ook in een wetenschappelijk tijdschrift te publiceren”.
Jury SWOCC Scriptieprijs
De jury bestond dit jaar uit vijf experts op het gebied van merken, marketing en communicatie, afkomstig uit de wetenschap en praktijk – geheel in lijn met de missie van SWOCC. Naast voorzitter Eva van Reijmersdal (UvA) bestond de jury uit Zeph van Berlo (Universiteit van Amsterdam), Ini Vanwesenbeeck (Universiteit Tilburg) Edwin Rietberg (Dentsu Benelux) en Margot Bouwman (Strategy Go). De inzendingen kwamen dit jaar van studenten van de Radboud Universiteit Nijmegen, Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Twente.
Wil je meer weten over Britta’s scriptie? Bekijk de samenvatting hier.
Ook Adformatie deed verslag van de SWOCC scriptieprijs. Dat kan je hier lezen.