kennisbank item

Zo denken consumenten over personaliseringsstrategieën

Publicatiedatum: 07 | 07 | 2022
Delen:

Volg jij ons al op LinkedIn?

Gepersonaliseerde reclame is in de afgelopen jaren een integraal onderdeel van online marketing geworden. Technieken zoals Behavioral Online Advertising (OBA) en Synced Advertising (SA) worden steeds vaker ingezet om relevante reclame aan de juiste consument te laten zien. Omdat deze technieken echter ook een negatieve impact kunnen hebben op de consument, is het belangrijk om te weten: hoe nemen klanten OBA en SA waar en op welke manier beïnvloedt dit hun merkperceptie? 

In ‘Gepersonaliseerde advertenties – wat weet de consument ervan en hoe beïnvloedt dit gedrag?’ kijken onderzoekers naar de kennis van consumenten over OBA en SA. OBA betekent dat de consument bijvoorbeeld op de website van een reisaanbieder naar een vlucht zoekt en later op de telefoon een advertentie voor die vlucht ontvangt. Bij SA wordt de consument gelijktijdig blootgesteld aan reclame: hij ziet een reclame voor de vlucht op TV en ontvangt tegelijkertijd een reclame op zijn telefoon. Volgens het privacy calculus model zijn OBA en SA het effectiefst wanneer de voordelen voor de klant groter zijn dan de negatieve effecten.  

Het onderzoek laat zien dat consumenten in het algemeen meer over OBA weten dan over SA. Daarnaast roepen de technieken ook negatieve percepties bij klanten op, die ook gevolgen voor een merk kunnen hebben. 

Wil jij weten wat consumenten met gepersonaliseerde reclame associëren en waar je als merk op moet letten? Lees de volledige samenvatting van het onderzoek en de praktische implicaties in ‘Gepersonaliseerde advertenties – wat weet de consument ervan en hoe beïnvloedt dit gedrag?’ 

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.