kennisbank item

#1 Wat is gepersonaliseerde marketingcommunicatie en waarom werkt het?

Publicatiedatum: 17 | 12 | 2020
Delen:

SWOCC podcast gepersonaliseerde marketingcommunicatieDoor het gebruik van digitale media zoals smartphones, laptops en smart home assistants, zijn we continu bereikbaar en met de wereld in contact. Bedrijven hebben zo toegang tot een steeds breder scala aan consumentendata. Deze consumentendata kunnen worden ingezet om marketingcommunicatie aan te passen aan onze persoonlijke kenmerken, interesses en gedrag: dit is gepersonaliseerde marketingcommunicatie, ook wel tailoring, targeting of data-driven marketingcommunicatie genoemd.

Voor bedrijven biedt de toegang tot data en het op maat maken van communicatie grote kansen. Voor consumenten ligt dit anders: enerzijds is het fijn om voor jou relevante aanbiedingen te ontvangen, maar anderzijds heerst het gevoel dat onze privacy wordt bedreigd. Hoe werkt personalisatie eigenlijk, en maakt het uit of je dit vanuit de consument of het bedrijf beoordeelt? Wat zijn gebruikelijke personalisatietechnieken en welke trends zien we?

In deze eerste aflevering van de SWOCC podcast gaan we in gesprek met Joanna Strycharz, die haar promotieonderzoek over dit thema heeft uitgevoerd en nu als universitair docent Persuasieve Communicatie verbonden is aan de Universiteit van Amsterdam. Ze wordt geïnterviewd door Joost Augusteijn, Consultant Branding & Reputation bij onderzoeks- en consultancy bureau MarketResponse en tevens Raad van Advies lid van SWOCC. Aanleiding voor deze podcast is het rapport Gepersonaliseerde Marketingcommunicatie, dat SWOCC eerder dit jaar uitbracht.

Beluister de eerste aflevering van de SWOCC podcast hieronder of, via de iTunes Store of op Spotify.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.