Joost Augusteijn (1966) is Corporate & Strategisch Communicatie Adviseur bij de gemeente Utrecht. In 2009 is Joost toegetreden tot de Raad van Advies van SWOCC.
“Weten wat speelt. Daarom combineert SWOCC de wetenschap met de praktijk, en de praktijk met de wetenschap. In de Raad van Advies denk ik mee over relevante communicatiethema’s waar meer kennis en onderbouwing goed bruikbaar zijn. Bij een gekozen thema bespreken we alle levende vragen en mogelijke hypotheses met onderzoekers van de universiteit. En uiteindelijk bespreken we de resultaten en de bevindingen van het gehouden onderzoek. Het is een mooie rol achter de schermen, dat voor de schermen zeer relevante publicaties en bijeenkomsten oplevert met toepasbare kennis. Zodat we weten wat speelt.”
Joost studeerde Economie en Marketing aan de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam, waar hij ook als onderzoeker werkzaam was bij het Economisch en Sociaal Instituut (ESI).
Na zijn studie werkte hij bij entertainmentorganisatie Universal, en vervolgens in de financiële sector bij Robeco en de Rabobank. Bij de Rabobank was hij als Brand Strategist verantwoordelijk voor het Rabo-merk en de merken van de Rabobank Groep, variërend van Interpolis, Robeco, Obvion en De Lage Landen tot uiteenlopende fintech startups. In 2016 maakte hij de overstap naar de rol van merk- en reputatie adviseur, eerst bij De Positioneerders en nu bij MarketResponse. Joost was juryvoorzitter voor TrendWatcher Of The Year (TWOTY) en sprak op meerdere kennisevents (w.o. MIE, SWOCC).