kennisbank item

Wat voor effect heeft de inzet van AI in winkels op klandizie?

Publicatiedatum: 04 | 07 | 2022
Delen:

Volg jij ons al op LinkedIn? 

Hoe makkelijk zou het zijn voor de klant, om geen producten meer te hoeven scannen, maar gewoon uit de winkel te kunnen lopen? Door de vooruitgang van kunstmatige intelligentie wordt AI-gestuurde communicatie ook in winkels ingezet en zijn zogenaamde ‘loop-gewoon-weg’-kassa’s realiteit geworden. Maar wat voor effect hebben AI-gestuurde kassa’s en communicatiesignalen in de winkel op klandizie?

Bij een ‘loop-gewoon-weg’- kassa kunnen klanten de winkel uitlopen en hun aankopen worden automatisch in rekening gebracht via hun aangesloten account. De klant hoeft niet naar een kassa en heeft dus ook geen interactie met een verkoper. In ‘AI-gestuurde communicatie in de winkel voor betere klandizie’ stellen onderzoekers dat AI-gestuurde communicatie de sfeerevaluatie in een winkel kan verbeteren en de aankoopintentie kan verhogen.  

Deze relatie is gebaseerd op zintuiglijke stimulatie. Door de inzet van AI-gestuurde communicatie-elementen in een winkel staat de klant vaker open voor innovatie en het wekt nieuwsgierigheid op. Hoewel de onderzoekers in het algemeen een positief effect zien, kan AI-gestuurde communicatie ook een negatieve impact op de winkelperceptie van klanten hebben.  

Wil je meer weten over de effecten van AI-gestuurde communicatie en dit het beste kan inzetten in winkels? Lees de praktische implicaties van dit onderzoek in ‘AI-gestuurde communicatie in de winkel voor betere klandizie’. 

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.