kennisbank item

Wat is de beste merkarchitectuur binnen de publieke sector?

Publicatiedatum: 29 | 10 | 2019
Delen:

Vandaag de dag wijkt het uitgangspunt van branding binnen de publieke organisatie enorm af van commerciële organisaties. Terwijl commerciële merken vooral streven naar differentiatie en uniciteit, proberen publieke organisaties juist vaak herkenbaar, relevant en daarmee meer vergelijkbaar voor hun doelgroep te zijn. Maar is dit nu wel verstandig om te doen voor organisaties binnen de publieke sector?

De studieBranding binnen de publieke sectortoont aan dat branding belangrijk is voor de organisatie én voor individuele afdelingen. Hoewel men er vaak van uitgaat dat het branden van één hoofdmerk het meest effectief en efficiënt is voor organisaties uit de publieke sector, toont dit onderzoek aan dat meerdere afdelingsmerk-identiteiten ook het hoofdmerk kunnen versterken.

Publieke organisaties moeten zich dus niet alleen richten op één merk, maar ook aandacht besteden aan de branding van individuele afdelingen. Individuele afdelingen zijn immers betrokken om zichzelf en de organisatie te promoten naar diverse stakeholders, wat uiteindelijk het organisatiemerk juist zal versterken. Uiteindelijk is het voor publieke organisaties belangrijker om herkend te worden en om relevant te zijn, dan om een unieke merkboodschap te hebben.

Hier lees je meer over ‘Branding binnen de publieke sector’.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.