Met de globalisatie van markten, komt ook de introductie van buitenlandse merken. Waar decennia geleden nog niemand had gehoord van Huawei en Xiaomi, zijn dat tegenwoordig gerenommeerde merken die hun weg hebben gevonden in de Westerse wereld. Merknamen roepen onbewust associaties op bij consumenten, door zogenaamde soundsymboliek. Wat voor invloed heeft soundsymboliek op associaties die men heeft bij jouw merk?
Voiced en unvoiced obstruenten
Om de gewenste product- en merkkenmerken aan de consument over te brengen, is soundsymboliek erg belangrijk. Dit is een fenomeen dat beschrijft hoe de geluiden in de merknaam een productverwachting creëren bij de consument. In “Een sterke merknaam bevat soundsymboliek” wordt gekeken naar merknamen en het effect dat bepaalde klanken op merkassociaties hebben. Zo wordt enerzijds gekeken naar voiced obstruenten, de geluiden die worden geproduceerd wanneer de luchtstroom in de mondholte wordt belemmerd (b, d, g, z, v), en anderzijds naar unvoiced obstruenten, de geluiden die worden gecreëerd waarbij deze luchtstroom niet wordt belemmerd (p, t, k, s, f).
Door het uitvoeren van drie studies waarbij 25 fictieve merknamen zijn getest op ‘hardheid’ van de uitspraak, blijkt dat consumenten andere productkenmerken waarnemen bij merknamen met voiced obstruenten dan bij unvoiced obstruenten. Voiced obstruenten doen eerder denken aan harshness en kracht, maar deze klanken worden ook met meer harsh producten geassocieerd, zoals toiletreiniger (vs. huidverzorging)
Lees de praktische implicaties van dit onderzoek in “Een sterke merknaam bevat soundsymboliek”