kennisbank item

Waarom kiest NIKE voor hoofdletters en adidas voor kleine letters in haar merknaam?

Publicatiedatum: 14 | 08 | 2019
Delen:

Merknamen zijn er vandaag de dag in allerlei soorten en maten. Het gaat hierbij niet alleen over de merknaam zelf, maar ook om de schrijfwijze van de merknaam. Merknamen kunnen bijvoorbeeld verschillen in het gebruik van wel of geen hoofdletters.

Hoofdletters versus kleine letters
‘Het gebruik van grote en kleine letters in de merknaam’ kijkt daarom naar of het gebruik van kleine of juist hoofdletters in een merknaam impact kan hebben op de manier waarop een merk bekeken en gewaardeerd wordt. Daarnaast wordt er in dit artikel gekeken of deze merknaam invloed heeft op de aankoopintentie van de consument. Waarbij het ‘gender’ dat de merknaam oproept een belangrijke rol speelt.

Gender van de schrijfstijl
Uit de studie blijkt dat het gebruiken van hoofdletters of kleine letters, effect heeft op of het product als mannelijk of vrouwelijk wordt gezien. Kleine letters worden voornamelijk als vrouwelijk ervaren, waar hoofdletters juist worden gezien als mannelijk. Het ‘gender’ van de schrijfstijl en het ‘gender’ van de consumptievoordelen van het product dienen hierbij overeen te komen.

Hier lees je meer over ‘Het gebruik van grote en kleine letters in de merknaam’.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.