Op donderdag 27 januari 2022 vond de online SWOCC workshop ‘Visuals op social media’ plaats. In de interactieve workshop presenteerde Marie-Selien Fakkert de eerste interessante uitkomsten van haar onderzoek naar merkgerelateerde posts op visuele social media en de persuasieve effecten daarvan op andere social mediagebruikers. Merken zijn massaal overgestapt naar social media om met hun consumenten in contact te komen. Gebruikers van deze platformen worden dan ook veel blootgesteld aan merkgerelateerde inhoud. Dit komt niet alleen door merken zelf, maar ook door gebruikers. Welke strategieën werken het best om de overtuigingskracht van je merk te vergroten en hanteren gebruikers dezelfde strategieën als merken?
Marie-Selien Fakkert doet haar promotieonderzoek naar persuasieve strategieën in visuals op social media. Haar onderzoek gaat over het gebruik van persuasieve strategieën in Instagram posts van zowel merken als gebruikers. Wat voor strategieën worden gebruikt door merken in hun berichtgeving? Passen ‘gewone’ gebruikers persuasieve strategieën toe in hun merkgerelateerde posts? In de workshop vertelde ze over de drie 3 dimensies van persuasieve strategieën.
Informative strategies
Deze strategieën geven informatie over productkenmerken, hoe ziet het product er uit, hoe werkt een product en wat voor voordelen brengt het product met zich mee. De strategie kan ook informatie bevatten over maatschappelijk verantwoord ondernemen en de kenmerken van het bedrijf of het merk zelf.
Interactional strategies
Interactional strategieën moedigen consumenten of gebruikers aan om een actie te ondernemen. Een gewenste actie kan zijn klikken op een link, reacties geven op de post, een website bezoeken, een vraag stellen of verhalen bekijken.
Emotional strategies
Emoties kunnen op verschillende manieren gebruikt worden in berichtgeving. Mensen die emoties uiten door middel van een afbeelding of video, emotionele woordkeuze in het bijschrift, het gebruik van emoji’s of humoristische inhoud. Dit zijn strategieën gericht op het emotionele gedeelte van de brein, berichten die snel verwerkt kunnen worden. Vaak maken we hierdoor onbewuste beslissingen, in vergelijking met de informatie strategieën, waar keuzes worden gemaakt op basis van bewuste beslissingen en rationeel denken.
De eigen visuele uitingen van jouw merk
Na de uitleg van Marie-Selien over de dimensies van de persuasieve strategieën konden de deelnemers in groepjes bespreken welke strategieën zij het meest terugzien in hun eigen visuele uitingen op social media. Zijn er verschillen te herkennen in beeld en tekst en wat voor invloed hebben deze strategieën op de betrokkenheid van gebruikers in deze uitingen? Deze bevindingen werden daarna plenair besproken.
Uitkomsten van het onderzoek
Aan het einde van de workshop besprak Marie-Selien de voorlopige uitkomsten van haar onderzoek. Gebruikers maken net zoals merken ook gebruik van persuasieve strategieën in hun posts, voornamelijk emotional strategieën. Deze strategieën hadden een groter effect op de betrokkenheid van andere gebruikers dan die van merken. In merk posts daarentegen kwamen vaker informational strategieën terug. Gebruikers nemen dus niet zomaar strategieën over van merken. De interactional strategieën die vaak worden gebruikt door merken in combinatie met een informatieve strategie, hebben een minder effect dan verwacht wanneer deze terugkomen in een post van een merk.
Dit was een interactie workshop, wil jij de volgende keer ook sparren met andere marketing- en communicatieprofessionals over communicatiestrategieën, social media of andere gerelateerde onderwerpen? Houd SWOCC in de gaten voor onze komende evenementen en bijeenkomsten.
Log in om de Slideshares te bekijken.