Ruth Mugge is professor in Design for Sustainable Consumer Behavior bij de TU Delft en professor in Responsible Marketing bij de Amsterdam Business School en is één van de sprekers tijdens het SWOCC Symposium 2023. Maak alvast kennis met Ruth!
Met welke boodschap gaan marketingprofessionals naar huis na het bijwonen van jouw presentatie tijdens het SWOCC Symposium?
Tijdens het SWOCC Symposium ga ik in op ons onderzoek naar het stimuleren van duurzaam consumentengedrag in een circulaire economie. Een circulaire economie vraagt allerlei nieuwe gedragingen van consumenten. Zo moeten consumenten hun producten beter onderhouden en repareren wanneer deze een defect vertonen. Ik laat zien dat ondanks dat de meeste consumenten zich bewust zijn van de huidige milieuproblematiek, gedragsverandering alsnog geen gemakkelijke opgave voor hen is. Consumenten missen vaak de ‘ability’ (kennis, vaardigheden, infrastructuur) en de motivatie om het gewenste circulaire gedrag uit te voeren. Het is echter mogelijk om circulair gedrag te stimuleren als hier via het ontwerpen van specifieke interventies aandacht aan wordt gegeven.
Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten over je onderzoek? Is er een verrassende onderzoeksuitkomst?
In de toekomst wordt het steeds belangrijker om naar een sufficiency-based circulaire economie te streven waarbij consumenten langer hun producten gebruiken en daardoor ook minder zullen consumeren. Uit ons onderzoek blijkt dat consumenten het helaas verleerd zijn om producten te repareren, waardoor zij reparatie niet meer overwegen en direct overgaan tot vervanging door een nieuw product. Ik zal een aantal interventies presenteren die reparatiegedrag kunnen stimuleren. Hierbij gaat het enerzijds om interventies die de ‘ability’ verhogen en het gemakkelijker maken voor consumenten om een product te repareren en anderzijds om interventies die de motivatie van consumenten vergroten.
Los van jouw onderzoek, welke trends zie je op dit moment die een grote impact (gaan) hebben op marketing in de toekomst?
De trend is dat we toe willen naar een sufficiency-based circulaire economie waarin consumenten minder zullen consumeren. Dit vraagt om een andere rol van marketing waarbij meer aandacht uit zal gaan naar het versterken van de langdurige relatie tussen het product en de consument door middel van services en minder naar de verkoop van nieuwe producten.
Wil je de presentatie van Ruth Mugge niet missen en je kennis over merken en marketingcommunicatie vergroten? Meld je dan hier aan voor het SWOCC Symposium 2023!