kennisbank item

Influencing for the better - maak kennis met Kitty van Wijk

Publicatiedatum: 10 | 07 | 2023
Delen:

Kitty van Wijk is een van de sprekers op ons event ‘Influencing for the better’. Zij is senior communicatieadviseur bij het Voedingscentrum. Ze schreef het voorwoord van de SWOCC-publicatie Influencing for the better en is één van de sprekers tijdens het SWOCC-event. We hebben Kitty een paar vragen gesteld om alvast een voorproefje van het onderwerp te krijgen.

 

Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten over je presentatie? 

In mijn presentatie zal ik vooral vertellen over cases uit onze praktijk, de resultaten die wij behaald hebben en waarom wij daar hebben gekozen voor de inzet van influencers. Een belangrijke les is toch wel: kies de influencers met wie je samenwerkt heel zorgvuldig en geef je daarna over…

Wat zijn volgens jou redenen om influencer marketing te verkiezen boven alternatieve communicatie strategieën?

Een voordeel van het inzetten van influencers is dat zij op geheel eigen wijze binnenkomen bij hun volgers. Dat is vooral prettig als je een bepaald thema op de kaart wil zetten, het gesprek op gang wil brengen. Wat mij betreft is de inzet van influencers over het algemeen onderdeel in een bredere mediastrategie. Zij leveren een mooie aanvulling op het bereik en genereren een hele andere engagement.

Wanneer zou je er juist niet voor kiezen om influencers in te zetten voor jouw merk of boodschap?

Als je het belangrijk vindt om je eigen autoriteit te onderstrepen, vertel dan zelf je verhaal. Laat dat dan niet door influencers doen. Ook als het belangrijk is dat je een ingewikkelde, genuanceerde boodschap goed overbrengt; je geeft het verhaal toch goeddeels uit handen. 

Hoe vind je de juiste influencer voor jouw campagne, boodschap of merk?  

Wij laten ons adviseren door een gespecialiseerd bureau en hebben zelf ook aardig gevoel aan welke influencers het beste bij onze thema’s passen. Vervolgens verdiepen wij ons goed in de longlist; wat doen deze mensen zoal? Zo kan je al een betere voorstelling maken van wat je kan verwachten. Het is prettig als ze echt bij je boodschap en jouw organisatie passen. Niet te veel tegenstrijdige boodschappen verkondigen.

Welke trends zie je op dit moment die een grote impact (gaan) hebben op marketingcommunicatie in de toekomst?

Het is duidelijk dat AI veel teweeg gaat brengen, nu al brengt. Wij zijn ons aan het verdiepen in wat de echte kansen zijn voor onze communicatie in brede zin, en waar eventuele bedreigingen op de loer liggen.  

 

Wil je weten hoe je influencers effectief kunt inzetten in campagnes? Meld je hier aan voor de SWOCC-bijeenkomst: Influencing for the better.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.