kennisbank item

SWOCC presenteert: Brand Activism - Maak kennis met Nathalie Lam

Publicatiedatum: 20 | 01 | 2023
Delen:

Volg ons op LinkedIn voor alle updates over het event! 

Nathalie Lam rond, screenshot

Nathalie Lam is een van de sprekers op ons event ‘SWOCC presenteert: Brand Activism’. Nathalie Lam is naast haar functie als Head of Global Sponsorship onderdeel van het bestuur van het BVA en leid binnen de BVA de taskforce Inclusie en Diversiteit waar diverse afgevaardigde van meerdere merken in vertegenwoordigd zijn. Gezamenlijk ontwikkelen zij handvatten m.b.t. het thema om de kennis over te dragen naar de leden van de BVA. We hebben haar alvast een paar vragen gesteld om in het onderwerp te duiken. Maak nu al kennis met Nathalie (trouwens ook een van de 100 meest invloedrijke marketeers in Nederland) en schrijf je vooral in voor het evenement.

Moeten merken activistisch zijn?

Het is waardevol als een merk een duidelijk profiel heeft en karakter toont. Dit kan je doen door ergens voor te staan. Activistisch zijn is een breed begrip en werkt voor het ene merk beter dan het ander. Het moet authentiek voelen en niet dat je als consument het gevoel krijgt dat het ingezet wordt om dat het een “trend” is bijvoorbeeld greenwashing.

Vind je Philips activistisch? Waarom/ Waarom niet? En hoe zou het beter kunnen?

Zou niet het woord activistisch willen gebruiken voor Philips want dat zijn we niet. Wel staan wij voor onze waarden en alles wat wij doen is een afspiegeling van die waarden. Puur activistisch past niet bij ons merk en zou daarom niet resoneren, het is dan niet oprecht. Waar wij wel voor staan is het recht dat eenieder medische zorg zou moeten kunnen krijgen en dat trachten wij met alles wat wij doen als organisatie om daar een bijdrage aan te leveren. Dit past bij onze Merk propositie en is daarom oprecht.

Wanneer vind jij dat merkactivisme succesvol is – en wanneer vind je merkactivisme minder geslaagd?

Succesvol als het passend is bij je waarden, merk propositie en je als merk/organisatie duidelijk laat zien dat je je continue aantoonbaar inzet voor het activisme waar je je over uit spreekt en met name voor een langere periode. Niet geslaagd, als het niet authentiek is en meedeint op een trend en niet passend is bij jouw strategie en met name waar jouw merk voor staat.

Wil je meer weten over de achtergronden van merkactivisme? Meld je dan snel aan voor het SWOCC-evenement Brand Activism op 2 februari 2023 waar auteur Peeter Verlegh zijn publicatie presenteert en naast Nathalie nog andere talentvolle sprekers hun expertise over merkactivisme zullen delen.   

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.