kennisbank item

SWOCC presenteert: Brand Activism - Maak kennis met Jeffrey de la Fuente

Publicatiedatum: 16 | 01 | 2023
Delen:

Volg ons op LinkedIn voor alle updates over het event! 

Jeffrey rond zwart wit

 

Jeffrey de la Fuente is een van de sprekers op ons event ‘SWOCC presenteert: Brand Activism’. We hebben hem alvast een paar vragen gesteld om in het onderwerp te duiken. Maak nu al kennis met Jeffrey en schrijf je vooral in voor het evenement.

 

 

Moeten merken activistisch zijn?

Honderd procent. Merken hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid die ze niet meer onder stoelen of banken kunnen steken. Helemaal als het gaat om sociale onderwerpen die raken aan bedrijfsvoering, zoals duurzaamheid en gelijkwaardigheid. De vraag is dan ook niet meer of merken activistisch moeten zijn, maar wat merken kunnen doen om daadwerkelijk bij te dragen.

Wanneer vind jij dat merkactivisme succesvol is – en wanneer vind je merkactivisme minder geslaagd?

Als merken niet alleen praten over maatschappelijke verandering, maar het ook daadwerkelijk doen. Er is weinig tenenkrommender dan merken die roepen over verandering, maar de plank communicatief en/of intern misslaan.

Vind je dat er KPIs moeten zijn voor merkactivisme? Zo ja – welke?

Ja. Het komt wat mij betreft neer op vier criteria:

1. Authentiek: passend bij het merk?
2. Aansprekend: voor de doelgroep?
3. Afwijkend: in de communicatie rondom het onderwerp?
4. Aanvullend: in en met de eigen organisatie?

De eerste drie gaan over publieke stellingname en de laatste over interne aanvulling op het sociale onderwerp. Dat komt neer op harde cijfers. Als (de top van) je organisatie bijvoorbeeld weinig divers is, dan kun je daar cijfers voor vrijmaken. Voor beursgenoteerde bedrijven is er een bindend vrouwenquotum, maar je kunt ook als niet-beursgenoteerd merk actie ondernemen. Als vrouwen structureel minder verdienen in je organisatie geldt precies hetzelfde. En op het gebied van duurzaamheid zijn er genoeg KPI’s om je bedrijfsvoering te verduurzamen. Dat is mijn ogen het nodige interne werk om extern van succesvol (lees: geloofwaardig) merkactivisme te kunnen spreken. Dan levert merkactivisme onderaan de streep geen kosten maar baten op, die verder reiken dan je bankrekening.

Wil je meer weten over de achtergronden van merkactivisme? Meld je dan snel aan voor het SWOCC-evenement Brand Activism op 2 februari 2023 waar auteur Peeter Verlegh zijn publicatie presenteert en naast Jeffrey nog andere sprekers hun expertise over merkactivisme zullen delen.   

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.