Evenement

SWOCC presenteert: Brand Activism

Publicatiedatum: 20 | 12 | 2022
Delen:
  • Datum:02 February 2023
  • Tijd:14.00 - 17.30 uur
  • Locatie:Universiteitsbibliotheek Universiteit van Amsterdam - Doelenzaal
    Singel 425, 1012 WP Amsterdam

Tijdens dit SWOCC-evenement op donderdag 2 februari 2023 wordt onze nieuwste publicatie 87 ‘Brand Activism’ van Peeter Verlegh gepresenteerd. Merkactivisme wordt gedefinieerd als “het publiekelijk innemen van een standpunt over een sociaal of politiek onderwerp, door een merk of iemand die met het merk geassocieerd wordt”. Maar wat denkt de Nederlandse consument er eigenlijk over en welke onderwerpen zijn wel of niet geschikt? Moet elk merk een ‘Patagonia’ zijn?  

Naast Peeter zijn er verschillende praktijksprekers die deze middag hun expertise delen.

Voor wie is deze bijeenkomst? 
De bijeenkomst is interessant voor iedereen die zich bezighoudt met merkactivisme en strategisch communicatie. Aanmelden is mogelijk tot uiterlijk maandag 30 januari 2023.

Let op: Dit evenement is helemaal volgeboekt! Je kunt nog steeds je geluk beproeven en een e-mail sturen naar info@swocc.nl. Wij zetten je dan op de wachtlijst en wie weet kun je er alsnog bij zijn!

Programma

Dit zijn de sprekers van deze middag:

14:00 – 14:30 – Inloop

14:30 – 14:35 – Welkom door Lotte Willemsen (Directeur SWOCC)

14:35 – 15:05 – Peeter Verlegh (Vrije Universiteit) – Brand Activism vanuit wetenschappelijk perspectief
Peeter Verlegh trapt de middag af met de belangrijkste bevindingen uit de recent verschenen SWOCC-publicatie ‘Brand Activism’. Steeds vaker spreken merken zich uit over belangrijke maatschappelijke onderwerpen als diversiteit, klimaatverandering, vluchtelingen en racisme. Nike, Patagonia en Ben & Jerry’s zijn inmiddels bekende cases. Wat is de invloed van dit merkactivisme op consumenten en medewerkers? En welke doelen kun je hiermee bereiken? Peeter Verlegh deed voor SWOCC onderzoek naar brand activism. Hij bracht de wetenschappelijke kennis over brand activism in kaart, en vertaalde deze naar bruikbare inzichten voor de praktijk. Daarnaast onderzocht hij wat Nederlandse consumenten vinden van merkactivisme, en welke onderwerpen zij meer of minder geschikt vinden.  

15:05 – 15:30 – Nathalie Lam (Philips, bvA) 
Nathalie Lam is Head of Global Sponsorship en verantwoordelijk voor een marketing transformatie programma dat ervoor moet waken dat Philips marketing campagnes een zuivere afspiegeling vertegenwoordigen van de samenleving. Daarnaast is zij taskforce lead bij de Taskforce Inclusie & Diversiteit bij de Bond van Adverteerders. Zij zal haar ervaringen delen met betrekking tot het belang van Inclusie en Diversiteit en hoe dat het beste geïntegreerd kan worden in een end to end marketing proces. Daarmee laat hij zien de marketingindustrie het instrumenteel beter kan doen. 

15:30 – 15:50 – Pauze

15:50 – 16:15 – Jeffrey de la Fuente (BKB | Het campagnebureau) 
Wat gebeurt er op het gebied van merkactivisme? En hoe is dat anders voor politieke, maatschappelijke, commerciële en persoonlijke merken? In zijn presentatie zet Jeffrey uiteen waarom woorden niet genoeg zijn en hoe daden averechts kunnen werken. Jeffrey de la Fuente is creatief strateeg bij BKB, campagnebureau voor maatschappelijke verandering.

16:15 – 16:40 – Ine Stultjens (Auping)
In 2019 won Auping met het eerste volledig circulaire matras ter wereld de ‘Circular Award Business’, die wordt uitgereikt voor de meest innovatieve producten of projecten die laten zien wat circulaire economie kan betekenen voor Nederland. Ine gaat in haar presentatie onder andere in op wat het voor Auping betekent om een B Corp te zijn. En op de vraag hoe de purpose van het familiebedrijf zicht vertaalt naar publiekscampagnes en naar het initiatief om tijdens corona medische mondkapjes te maken in opdracht van de overheid.

16:40 – Netwerkborrel

Aanmelden als begunstiger?
Zien we jou bij ons SWOCC-event: Brand activisme op 2 februari 2023? Log dan eerst in met jouw begunstigersaccount en meld je hieronder aan.

Bekijken als student/docent?
Studenten/docenten vanuit bibliotheek.swocc.nl kunnen de opname van het evenement terugkijken.

Geen begunstiger?
We organiseren deze bijeenkomst voor onze begunstigers. Ben je geen SWOCC-begunstiger maar wel geïnteresseerd? Mail naar info@swocc.nl.

Locatie

Universiteitsbibliotheek Universiteit van Amsterdam - Doelenzaal
Singel 425, 1012 WP Amsterdam

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.