kennisbank item

Samen gezonder eten is makkelijker dan alleen

Publicatiedatum: 29 | 12 | 2022
Delen:

Het is bijna zover: op 1 januari gaan we weer met frisse moed het nieuwe jaar in. En uiteraard met de nodige goede voornemens! Een aantal van ons zal zich voornemen om wat gewicht te verliezen, of om wat meer op de kleintjes te letten. Als jij je in deze voornemens herkent, is het de moeite waard om het artikel van Peggy Liu te lezen en je te laten inspireren om bewuster te eten en daarmee geld en/of calorieën besparen. 

In Lekker hoor, maar (hoe) kan het ook wat minder?” werd onderzocht hoe mensen hun consumptiegewoonten van hedonische consumpties, zoals een romige cappuccino of een extra dikke hamburger, kunnen veranderen. Er zijn allerlei websites en apps in omloop waarmee mensen hun dieetgewoonten kunnen bijhouden en volgen. Dat geeft inzicht en is daarmee een eerste stap naar verandering. Maar hoe kun je zo’n gedragsverandering nog meer stimuleren? Liu geeft twee opties: frequentie verlagen (iets minder vaak lekker eten of drinken), of intensiteit verminderen (een iets minder slechte optie kiezen). Beide opties werken goed voor de lijn en de portemonnee, maar het kiezen voor een van deze opties wordt vooral bepaald door de context: ben je alleen aan het consumeren, of met anderen? Dat maakt het verschil!

Wil jij weten hoe deze gedragsveranderingen de omzet kunnen beïnvloeden? Lees dan de praktische implicaties van dit onderzoek in ‘Lekker hoor, maar (hoe) kan het ook wat minder?’.

Over de auteur

Tijs Timmerman is lector Marketing en Customer Experience aan de Hogeschool Utrecht. Daarnaast werkt hij als Brand Strategy Consultant en is hij sinds 2009 lid van de Raad van Advies van SWOCC.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.