kennisbank item

Purpose Oriëntatie - Maak kennis met Joyce Bierman

Publicatiedatum: 15 | 01 | 2024
Delen:

joyce biermanJoyce Bierman is binnen Albert Heijn verantwoordelijk voor Merkcreatie & communicatie. In deze rol legt zij de verbinding tussen de missie, merk en klant. Zij is een van de sprekers op ons event ‘Purpose Oriëntatie‘. We hebben een paar vragen aan Joyce gesteld om al een voorproef van het onderwerp te krijgen.

Maak alvast kennis met Joyce…

Hoe zie jij de maatschappelijke rol van Albert Heijn?

Elke dag proberen wij mensen ideeën te geven om lekker te eten: steeds betaalbaarder, duurzamer & gezonder. Als bedrijf mogen wij dagelijks zo’n 6 miljoen bordjes vullen. Dat geeft een verantwoordelijkheid maar ook de kans om echt impact te maken. In mijn rol is het heel erg dankbaar om de verbinding te leggen met onze klanten, hun de helpende hand toe te reiken met simpele ideeën en oplossingen om het stap voor stap anders te gaan doen. Een mooi voorbeeld is de introductie van een nieuwe eigen merk lijn 100% plantaardige producten AH Terra. Hier willen we mensen heel simpel laten ervaren hoe lekker en makkelijk het is om ook eens plantaardig te eten.

Veel van de problemen die vandaag spelen komen samen op ons bord. Daarom vind ik het belangrijk dat wij stappen zetten op gezond en duurzaamheid in de hele keten, zodat we het voor onze klanten steeds makkelijker maken om voor duurzamer en gezonder te kiezen. Wij kunnen consumenten inspireren zodat het bordje van 2030 er echt anders uit ziet dan vandaag. Maar ook belangrijk dat het eetmoment een moment is van echte verbinding. Verbinding met elkaar, immer eten en drinken verbindt, maar ook met wat je eet, waar het vandaan komt en ook met wie het gemaakt heeft.

Hoe krijgt die maatschappelijke rol vorm bij Albert Heijn? Hoe organiseren jullie dit?

Binnen Albert Heijn is onze CEO Marit van Egmond echt een drijvende kracht om dit te vertellen en door te voeren. Zij heeft zelfs een boek geschreven ‘Samen op weg naar beter eten’ waarmee zij de beweging naar Beter eten wil versnellen. Dit is het startpunt geweest om een nieuwe missie “Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen” ook intern te lanceren. Hier omheen is een jaarrond programma om iedereen mee te nemen in de inhoud. Van collega’s in de winkel, hsc, dc en hoofdkantoor. Iedereen speelt ook een rol om onze missie te realiseren.

Wordt deze maatschappelijke verantwoordelijkheid aangeduid als purpose?

Wij praten over ‘de missie van Albert Heijn’. Het is ons kompas, die ons richting geeft in alles wat we doen.

Hoe zorgen jullie er bij Albert Heijn voor dat die purpose zoveel mogelijk sturend is in alle activiteiten van de organisatie?

Het zit in onze KPI-aansturing en doelstellingen.

Kun je een aansprekend voorbeeld geven van een dilemma, dat speelt sinds Albert Heijn deze maatschappelijke rol expliciet heeft opgepakt?

Beter eten is voor iedereen anders. Voor de één is een dagje vegetarisch eten al een hele stap en een ander wil al 100% plantaardig. Daarnaast wil het grootste deel toch graag nog een lekker stukje vlees (liefst in de bonus). Je doet het dus nooit voor iedereen goed en moet daarbinnen laveren.

Hoe verschilt in jouw ogen een purpose gedreven organisatie van minder purpose gedreven ondernemingen?

Ik denk dat engagement van de medewerkers veel hoger is bij een bedrijf met een purpose en als je het goed doet dat dit ook zorgt voor hogere loyaliteit van de klant.

Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten over je presentatie? Welke learning wil je de bezoeker meegeven?

Het is een bumpy ride om van performance gedreven naar steeds meer een performance & purpose-gedreven bedrijf te gaan. Het kost tijd en gaat met kleinere en grote stappen.

Los van jouw presentatie en purpose, welke trends zie je op dit moment die een grote impact (gaan) hebben op marketing in de toekomst?

    1. Men is steeds meer onlosmakelijke verbonden met zijn telefoon. Dat maakt dat mensen nog minder tijd hebben in hun toch al drukke leven om echt verbinding te maken. Verbinding met zichzelf, met anderen, met de planeet.
    2. Men is zo druk en moet uit zoveel kiezen. Ze willen zeker informatie en hulp maar het moet wel kloppen bij wat zij op dat moment nodig hebben. Het moet relevant zijn voor hen op dat moment.

Wil je de presentatie van Joyce Bierman niet missen en je kennis over purpose oriëntatie vergroten? Meld je dan hier aan voor het SWOCC-evenement: ‘Purpose Oriëntatie’!

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.