kennisbank item

Purpose Oriëntatie - Maak kennis met Niels Pel

Publicatiedatum: 11 | 01 | 2024
Delen:

niels pelVoormalig reclamestrateeg Niels Pel is een van de sprekers op ons event ‘Purpose Oriëntatie‘. Hij is medeoprichter van Plinkr, een sociale onderneming die financiële technologie ontwikkelt tegen de armoede- en schuldenproblematiek. We hebben een paar vragen aan Niels gesteld om al een voorproef van het onderwerp te krijgen.

Maak kennis met Niels…

 

1. Hoe zie jij de maatschappelijke rol van Plinkr?

Met Plinkr ontwikkelen we financiële technologie tegen de armoede- en schuldenproblematiek. In Nederland stijgt het aantal huishoudens met financiële problemen snel. Inmiddels zijn 6 op de 10 gezinnen financieel kwetsbaar. Ons team zet zich in om die inwoners te helpen. Dat doen we door digitale oplossingen te bedenken voor hulpverleners en gemeenten, zodat zij inwoners beter kunnen ondersteunen. 

2. Hoe krijgt die maatschappelijke rol vorm bij Plinkr? Hoe organiseren jullie dit?

Het zit in de kern van alles wat we doen. In onze technische productontwikkeling, in de manier waarop we onze resultaten meten, maar ook in hoe we ons team opbouwen. Plinkr is opgericht als sociale onderneming. Onze maatschappelijke rol komt daardoor in alle aspecten van onze bedrijfsvoering terug. 

3. Wordt deze maatschappelijke verantwoordelijkheid aangeduid als purpose?

Zeker! Zelf hebben we het meestal over ‘impact’ maken. Onze missie is om zo veel mogelijk mensen te helpen om weer financieel redzaam te worden. Maar dat kun je ook zeker aanduiden als onze purpose.

4. Hoe zorgen jullie er bij Plinkr voor dat die purpose zoveel mogelijk sturend is in alle activiteiten van de organisatie?

Groei en impact maken gaan bij ons hand in hand. Hoe meer gemeenten en hulpverleners onze oplossingen inzetten, des te meer inwoners we bereiken. We brengen met behulp van MKBA- en SROI-metingen structureel in kaart, wat de inzet van onze oplossingen betekent voor inwoners, hulpverleners, gemeenten en de maatschappij. Dat helpt ons om onze oplossingen en bedrijf met de juiste focus door te ontwikkelen.  

5. Kun je een aansprekend voorbeeld geven van een dilemma, dat speelt sinds Plinkr deze maatschappelijke rol expliciet heeft opgepakt?

De crux is dat, sinds de oprichting van Plinkr, de vraag naar ons type oplossingen alleen maar is gegroeid. Armoede is een veel groter en bekender probleem geworden in Nederland, en hulporganisaties komen structureel handen te kort. Daarom hebben we het doel gesteld om onszelf uiteindelijk weer overbodig te maken. We zetten ons samen met veel andere organisaties in om de armoede- en schuldenproblematiek te stoppen. Hopelijk zijn we over 15 of 20 jaar niet meer nodig. Dan gaan we weer wat anders doen. 

6. Hoe verschilt in jouw ogen een purpose gedreven organisatie van minder purpose gedreven ondernemingen?

Bij ons gaan bedrijfsmatige groei en purpose gelijk op. Het is geen afweging. Dat maakt het makkelijker om keuzes te maken die bijdragen aan je maatschappelijke impact. Wij dragen niet 10 cent van elke euro die we verdienen af aan een maatschappelijk doel; onze SROI-meting laat bijvoorbeeld zien dat elke euro die in 2022 in onze oplossing Plinkr Nazorg werd geïnvesteerd, €5,10 maatschappelijke impact opleverde. Dat helpt om samen met je team scherp op een doel af te gaan. Bij minder purpose gedreven ondernemingen weet ik uit ervaring dat de afweging tussen bedrijfsmatige groei en maatschappelijke impact vaak tot ingewikkelde discussies leidt.  

7. Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten over je presentatie? Welke learning wil je de bezoeker meegeven?

Als je oplossingen ontwikkelt waarin purpose en commercieel succes elkaar versterken, dan neem je bovenstaande uitdaging weg. Dat kan als jonge, startende ondernemer. Maar ook grote corporates kunnen op die manier kijken naar hun productontwikkeling. Ik weet niet op hoeveel P’s we inmiddels zitten, maar een goed uitgevoerde P van purpose kan wonderen betekenen voor het uiteindelijke succes van je bedrijf. Mits jouw oplossing écht een maatschappelijk probleem oplost, en de P van Purpose er niet slechts een creatief laagje is.  

8. Los van jouw presentatie en purpose, welke trends zie je op dit moment die een grote impact (gaan) hebben op marketing in de toekomst?

Eerlijk gezegd kan ik de toekomst van marketing niet los zien van purpose. Natuurlijk zijn er urgente ontwikkelingen in de marketing, zoals A.I., culturele relevantie en het lastiger bereiken van doelgroepen. En er is vast alweer een nieuw social medium dat ik gemist heb. Maar ik denk dat het vooropstellen van maatschappelijke waarde door bedrijven de komende jaren alleen maar belangrijker wordt. Dat laat het onderzoek van Esther en Amber ook zo goed zien. De problemen die op ons afkomen vragen om creatieve oplossingen en vooral om de innovatiekracht van het bedrijfsleven. Er liggen waanzinnige uitdagingen klaar voor marketeers om hun merk op los te laten. Mijn hoop: laat purpose de komende decennia de belangrijkste trend blijven. 

Wil je de presentatie van Niels Pel niet missen en je kennis over purpose oriëntatie vergroten? Meld je dan hier aan voor het SWOCC-evenement: ‘Purpose Oriëntatie’!

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.