kennisbank item

Proud to share: is psychologisch eigenaarschap een vervanger voor materieel eigendom?

Publicatiedatum: 08 | 01 | 2021
Delen:

Tegenwoordig maakt bijna iedereen wel gebruik van Spotify. Je hebt toegang tot muziek van jouw keuze, zonder dat je daadwerkelijk eigenaar bent van cd’s in de kast. Kan psychologisch eigenaarschap, de mentale beleving ergens eigenaar van te zijn, ervoor zorgen dat consumenten makkelijker afzien van materieel eigendom? En wat zou dit betekenen voor jouw marketing?

Spotify is een voorbeeld van een access-based service (ABS), waarbij je niet fysiek een materieel goed bezit, maar wel toegang krijgt tot bepaalde diensten. Dat scheelt vaak een hoop zorgen, maar toch blijken consumenten veel belang te hechten aan materieel eigenaarschap.

In “Delen werkt beter als je je eigenaar voelt” is door middel van cross-sectionele, longitudinale en experimentele onderzoeken, in combinatie met zelfrapportages met gebruiksgegevens, onderzocht welke factoren psychologisch eigenaarschap beïnvloeden, en welke effecten psychologisch eigenaarschap heeft.

De resultaten tonen dat organisaties die ABS aanbieden het psychologisch eigenaarschap van hun klanten kunnen vergroten. Dit fungeert als een psychologische vervanging voor materieel eigenaarschap: men is bereid het materiele eigenaarschap te verminderen. Dit leidt tot intensiever gebruik van de dienst.

Benieuwd naar de praktische implicaties? Lees meer over dit onderwerp in “Delen werkt beter als je je eigenaar voelt”.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.