kennisbank item

Mismatch tussen deeleconomie en luxe

Publicatiedatum: 08 | 01 | 2020
Delen:

Vandaag de dag is het huren, leasen of delen van producten steeds populairder. De deeleconomie neemt toe en het delen van huizen, auto’s en elektrische scooters is steeds normaler. Bedrijven als Airbnb, Uber en Felyx zijn niet voor niets zo winstgevend. Deze deeleconomie lijkt alleen maar belangrijker te worden – je kunt nu zelfs dure merkkleding huren bij webshops als Rent the Runway.

Toegankelijkheid versus exclusiviteit
De mogelijkheid tot het huren van luxe merken heeft ervoor gezorgd dat een grotere groep consumenten toegang heeft tot deze merken. Door te huren hebben consumenten tegen lagere kosten toch toegang tot luxe producten, maar moeten luxe merken hier wel blij mee zijn? Dit kan er namelijk uiteindelijk voor zorgen dat deze luxe merken minder exclusief lijken.

Negatieve impact
Uit de resultaten van ‘Luxe merken en de deeleconomie: wel of geen match?’ blijkt dat huurconcepten niet altijd een positief effect hebben op de merkbeleving. Ze doen namelijk afbreuk aan de brand equity van luxe kledingmerken. Ondanks dat ze goed passen bij de overwegingen van de circulaire deeleconomie, duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Wanneer je als luxe merk een huurstrategie overweegt, dient er dus een afweging gemaakt te worden tussen de grotere toegang tot het publiek en de mogelijk negatieve impact op het merk

Lees meer over ‘Luxe merken en de deeleconomie: wel of geen match?

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.