kennisbank item

Nostalgiemarketing: de verleiding om van iets ‘gewoons’ juist iets speciaals te maken

Publicatiedatum: 01 | 04 | 2020
Delen:

Merken als Douwe Egberts en Unox maken continu gebruik van nostalgie in hun campagnes. Maar waarom doen deze merken dit? In de zoektocht naar de profilering van merken en producten zijn bedrijven vaak gestuit op het principe enchantment dat wordt opgeroepen door nostalgie. Enchantment gaat over het hervinden van een gevoel van ‘speciaalheid’ in het alledaagse.

Een sentimenteel gevoel
Volgens ‘Betover de consument door terug te spoelen’ zijn consumenten in de moderne tijd op zoek naar een bepaalde vorm van romantiek. Ze verlangen naar het verleden, een thuis en comfort. Bedrijven kunnen hierop inspelen door een boodschap of product te bieden dat een sentimenteel gevoel oproept. Nostalgische producten zijn hier bij uitstek geschikt voor.

Drie routes naar enchantment
Er bestaan in totaal drie routes naar enchantment door middel van nostalgische marketing: re-instantiation, re-enactment en re-appropriation. Wees je als merk bewust van de vorm van nostalgie die jouw doelgroep ervaart, om daar passend op in te kunnen spelen:

  • De eerste route, re-instantiation, speelt in op het verlangen terug te gaan naar een betere tijd en plaats. Om je klanten te binden aan een product, kan je gebruikmaken van een symbolische verwijzing naar het verleden, zodat ze het gevoel krijgen terug te kunnen in de tijd.
  • Re-enactment is juist een strategie waarbij producten en merken uit het verleden geïntegreerd worden in het hedendaagse leven van consumenten. Hier speel je als merk op in door waardevolle aspecten uit het verleden te benadrukken.
  • Tot slot wordt er bij re-appropriation een ludieke interpretatie gemaakt van het verleden. Deze strategie bouwt voort op een speelse nostalgie, die sterk geworteld is in het heden.


Lees meer over ‘Betover de consument door terug te spoelen’.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie