Moeten B2B organisaties bij de introductie van nieuwe diensten ook een nieuw merk ontwikkelen of kunnen ze beter een corporate merkextensie inzetten? Een onderzoek onder beslissers in de facility management en industriële consultancy, laat zien dat in een zakelijke koopcontext, er specifieke aandachtspunten gelden voor de inzet van corporate merkextensies in B2B.
De brand heritage (opgebouwde merkassociaties), brand breadth (de breedte van het aanbod en de variatie in benodigde specialisatie) en extension frequency (snelle vs geleidelijke groei) spelen een belangrijke rol bij de evaluatie van de merkextensie in B2B. Maar het is vooral de kracht van de relatie en de aard van het beslisproces die bepalen of een corporate merkextensie door zakelijke klanten wordt omarmd.
Meer weten?
Lees de uitgebreide samenvatting hier: ‘De kracht van corporate merkextensies in B2B services‘
Deze blog maakt deel uit van de tweede kwartaaluitgave van de SWOCC Selectie 2024, een speciale uitgave waarin het thema ‘merkportfolio strategieën’ centraal staat. Zes samenvattingen van wetenschappelijke artikelen worden gepresenteerd met relevante inzichten over merkportfolio’s en merkextensies binnen verschillende sectoren. Bestel de volledige publicatie hier.
Volledige literatuurverwijzing
Sarasvuo, S., Liljander, V., & Haahtela, K. (2023). Buyer perceptions of corporate brand extension attractiveness and fit in B2B services. Industrial Marketing Management, 115, 69–85.