Duurzaamheid is een steeds bekender en belangrijker begrip geworden. Steeds meer consumenten zijn zich ervan bewust dat als we in de toekomst nog van de aarde en haar natuur willen genieten, het belangrijk is dat we er verstandig mee omgaan. Met groene marketingstrategieën wordt dan ook geprobeerd om duurzame communicatieboodschappen te communiceren. Echter, de effecten van deze boodschappen zijn nog weinig onderzocht.
Om het effect van duurzame communicatieboodschappen te vertalen naar Groen Consumenten Gedrag (GCG), is er gekeken naar twee nieuwe factoren, namelijk milieuwaarden en emotie. Door GCG beter te verklaren, kunnen nieuwe en betere marketingstrategieën worden opgezet.
In “De kracht van milieuwaarden en emotie in groene marketing” wordt dit vraagstuk onderzocht aan de hand van een experiment uitgevoerd in verschillende delen van Maleisië.
Het onderzoek laat zien dat de twee nieuwe factoren, emotie en milieuwaarden, een direct, sterk en positief effect hebben op GCG. De eerder onderzochte factor kennis, die als belangrijk werd gezien, had geen direct effect op GCG, alleen een positief indirect effect via een positieve attitude. Het lijkt erop dat GCG voornamelijk wordt gedreven door emotionele boodschappen en boodschappen die milieuwaarden bevatten, waarbij het bovendien belangrijk is om de focus te leggen op meer niet-tekstuele aanwijzingen.
Lees de praktische implicaties van dit onderzoek in “De kracht van milieuwaarden en emotie in groene marketing”.