kennisbank item

Milieuvriendelijk, duurzaam gedrag stimuleren? Visualiseer de effecten.

Publicatiedatum: 29 | 01 | 2019
Delen:

De aarde warmt steeds meer op, wat grote gevolgen kan hebben voor de leefbaarheid van de planeet. Het is dan ook van groot belang dat mensen zich milieuvriendelijker gaan gedragen. De meeste mensen weten dit ook wel, maar toch doen ze het vaak niet. Een belangrijke reden hiervoor is dat men vaak het gevoel heeft dat hun milieuvriendelijke gedrag een druppel op de gloeiende plaat is. Maar hoe kun je mensen het gevoel geven dat hun milieuvriendelijke, duurzame gedrag er wel toe doet?

De tekst loopt door onder deze video over ‘Causes and Effects of Climate Change’.

Waar gaat deze blog over?

  • Onderzoek laat zien dat het belangrijk is voor het stimuleren van milieuvriendelijk, duurzaam gedrag om mensen het gevoel te geven dat hun gedrag ertoe doet.
  • Maar hoe mensen het gevoel gegeven kan worden dat hun gedrag ertoe doet (het “Yes, I can” gevoel), is nog niet zo duidelijk.
  • In deze blog worden visuele impact metaforen geïntroduceerd. Deze metaforen visualiseren hoe milieuvriendelijke gedrag een impact kan hebben. Bijvoorbeeld door te laten zien hoe het gebruik van papieren doekjes om handen te drogen ontbossing.

Het onderzoek
Samen met collega’s onderzocht ik of het visualiseren van de impact van milieuvriendelijk gedrag, een positief effect had op de attitudes ten opzichte van kleding recyclen en de intenties om kleding te recyclen. Daarnaast keken we naar de onderliggende processen die de effecten zouden kunnen verklaren. We keken enerzijds naar het gevoel dat milieuvriendelijk gedrag ertoe doet en anderzijds naar hoe positief de campagne beoordeeld werd.

Resultaten

  • Het onderzoek wees uit dat een campagne met een visuele impact metafoor tot positievere recycle attitudes en sterkere recycle gedragsintenties leidde dan een campagne zonder deze metafoor. Dat is, wanneer deelnemers zagen hoe kleding een tweede leven gegeven kan worden door de kleding te recyclen, waren ze eerder van plan dit in de toekomst te doen en stonden ze ook positief ten opzichte van kleding recyclen.
  • De deelnemers vonden een dergelijke campagne met visuele impact metaforen leuker.
  • Echter het positieve effect op recycle attitudes en gedragsintenties werd vooral gedreven doordat dergelijke visuele impact metaforen deelnemers het gevoel gaf dat hun gedrag er toe deed.

Kortom
Veel mensen geven om het milieu, maar het oplossen van milieuproblemen lijkt vaak buiten handbereik. Hierdoor hebben mensen het gevoel dat hun milieuvriendelijke, duurzame gedrag er niet toe doet. Door de impact van het milieuvriendelijke gedrag te visualiseren, krijgen mensen het gevoel dat ze wel het verschil kunnen maken. Dit heeft tot gevolg dat mensen ook eerder geneigd zijn zich voor te nemen om zich milieuvriendelijk en duurzaam te gedragen, wat ons misschien weer een stapje dichterbij een beter milieu brengt.

Meer weten? Dit artikel is gebaseerd op onderstaande publicatie:
Het volledige artikel van Meijers, Remmelswaal, & Wonneberger is getiteld ‘Using Visual Impact Metaphors to Stimulate Environmentally Friendly Behavior: The Roles of Response Efficacy and Evaluative Persuasion Knowledge’ en verscheenin Environmental Communication (2018). U vindt het artikel hier (gratis).

Over de auteur

Marijn Meijers werkt als universitair docent Persuasieve Communicatie aan de Amsterdam School of Communications Research (ASCoR) aan de Universiteit van Amsterdam. In 2014 promoveerde ze op de paradoxale, negatieve effecten van groene communicatieframes op consumentengedrag.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.