Crèmes, sneakers of elektronische gadgets: Social-media-influencers (SMI) worden steeds vaker ingezet om producten te promoten. Naast het verspreiden van informatie wordt SMI-reclame vooral ingezet om betrokkenheid op sociale media te stimuleren. Daarbij zetten bedrijven vaak in op mega-influencers (meer dan één miljoen volgers) vanwege hun grote bereik. Deze methode is echter niet altijd de beste. Bij sommige producten kan je juist beter gebruik maken van micro-influencers (10.000 tot 100.000 volgers).
In ‘De rol van authenticiteit in influencer reclame’ leggen onderzoekers de link tussen de effectiviteit van SMI-reclame en authenticiteit. Uit dit onderzoek blijkt namelijk, dat authenticiteit een belangrijke rol speelt in SMI-reclame. Juist omdat micro-influencers vaak authentieker worden waargenomen, leidt dit ook tot betere productevaluaties en geeft het authenticiteit aan de aanbevolen producten en het merk.
Dit betekent niet dat micro-influencers altijd de beste optie zijn. Het type influencer met wie je samenwerkt hangt ook af van het type product. Is het een utilitair of hedonistisch product? Hedonistische producten zoals chocolade of parfum zijn vaak meer met emoties verbonden dan utilitaire producten zoals bijvoorbeeld een fles water. Hiermee moet bij het plannen van de SMI-campagne rekening worden gehouden.
Wil jij weten voor welke producten het inzetten van micro-influencers beter is dan mega-influencers? Lees de volledige samenvatting van het onderzoek en de praktische implicaties in ‘De rol van authenticiteit in influencer reclame‘.