kennisbank item

Luxe merken en social media: een contradictie?

Publicatiedatum: 15 | 06 | 2021
Delen:

Een commercial van een sportauto zoals Lamborghini zie je niet snel voorbij komen op televisie. Dit komt omdat de doelgroep volgens het merk klein is en het geen effectieve manier is om via massamedia te adverteren. De Lamborghini rijder zit toch niet de hele dag tv te kijken? Toch is het automerk Porsche nu wel actief op social media, met een kleine 25 miljoen volgers op Instagram. Luxe merken willen exclusief zijn, maar social media platformen zijn voor iedereen toegankelijk. Is een social media strategie bruikbaar voor luxe merken?

In ‘Social media voor luxe merken: creëer impact met big data’ wordt onderzocht hoe je als luxe merk social media activiteiten kan inzetten om meer klantbetrokkenheid te krijgen. De onderzoekers maken onderscheid tussen vier verschillende dimensies om in je strategie te gebruiken; de eerste twee zijn Entertainment en Interactie. De eerste dimensie is het bieden van interessante en vermakende content. Voor Porsche zou dit kunnen betekenen om foto’s te delen van hun sportauto’s.

Porsche instagram account

Afbeelding 1. Post van het Porsche Instagramaccount

Interactie is het mogelijk maken van het delen en uitwisselen van content binnen jouw netwerk. Instagram maakt het gemakkelijk om bovenstaande of soortgelijke foto’s te delen met jouw volgers of direct te sturen naar andere gebruikers.

Meer over de dimensies en wat voor effect deze hebben op de verschillende vormen van klantbetrokkenheid (zoals consumptie, contributie en creatie) lees je in ‘Social media voor luxe merken: creëer impact met big data’.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.