Gucci, Prada en Louis Vuitton, het zijn luxe merken verkrijgbaar in de eigen winkels op de PC Hooftstraat, maar ook in warenhuizen waar meerdere luxe merken naast elkaar staan. Hoe kun je merkvergelijking beïnvloeden om te zorgen voor meer verkoop?
Waar klanten in single-brand situaties slechts in aanraking komen met één merk, worden zij in multi-brand situaties blootgesteld aan veel merken tegelijk. Daardoor ontstaat de mogelijkheid om merken met elkaar te vergelijken, bijvoorbeeld op prijs. Om ook daadwerkelijk merken met elkaar te vergelijken moeten klanten naast de mogelijkheid, ook de motivatie hebben om te vergelijken.
In “Hoe de inzet van hedonisme bij luxe merken zorgt voor meer verkoop” wordt onderzocht hoe je de motivatie voor merkvergelijking kunt beïnvloeden, zodat het leidt tot een gunstigere verkoop. Door middel van verschillende onderzoeken onder potentiële klanten – zowel fysiek als online -, wordt gekeken naar koopmotieven, mentale categorisering en statusmotief, en de rol hiervan bij merkvergelijking.
Uit het onderzoek blijkt onder andere dat wanneer er sprake is van een hedonistisch motivatie, er minder merkvergelijking plaatsvindt. Een hedonistische motivatie wordt gerealiseerd door een plezierige winkelervaring te creëren, waarbij zintuigen worden gestimuleerd en gevoelens worden aangewakkerd.
De praktische implicaties van dit onderzoek lees je in “Hoe de inzet van hedonisme bij luxe merken zorgt voor meer verkoop”.