Hoe reageren consumenten op donatie-verzoeken van goede doelen als ze weten dat die zijn gemaakt met AI?
We weten dat mensen vaak minder positief reageren op bijv. foto’s in advertenties, als ze weten dat die onecht zijn. Dat heeft te maken met de gepercipieerde intenties van de adverteerder, maar het heeft vooral ook te maken met inlevingsvermogen: mensen voelen minder empathie voor een kunstmatig persoon. In dit onderzoek werd het effect van synthetische content op empathie, schuldgevoel en geef-intentie onderzocht. Daarbij werden zowel praktische (geld besparen) als ethische motieven (privacy van patiënten beschermen) voorgelegd. Er werd zelfs gerefereerd aan overmacht (een natuurramp).
MEER WETEN?
Lees een uitgebreide samenvatting hier: ‘Leiden AI-advertenties tot meer donaties?‘
Deze blog maakt deel uit van de derde uitgave van de SWOCC Selectie 2024, waarin het thema ‘AI’ centraal staat. Zes samenvattingen van wetenschappelijke artikelen worden gepresenteerd met relevante inzichten over de voor- en nadelen van het gebruik van AI als merk. Bestel de volledige publicatie hier.
Volledige literatuurverwijzing
Arango, L., Singaraju, S. P., & Niininen, O. (2023). Consumer responses to AI-generated charitable giving ads. Journal of Advertising, 52(4), 486-503.