kennisbank item

Kunstmatige intelligentie en marketing: is jouw organisatie klaar om AI te integreren?

Publicatiedatum: 26 | 07 | 2023
Delen:

Wat men onder creativiteit verstaat, hangt af van aan wie je het vraagt. Psychologen zullen je wijzen op de capaciteit om ideeën te produceren die origineel zijn en passen bij de gewenste context. Andere wijzen op de rol van teamwork en collectieve intelligentie. In de context van reclame schreef wijlen Sheila Sasser over de interactie tussen opdrachtgever en bureau: “Do marketers get the advertising they need or the advertising they deserve?”. En hoe verhoudt Artificial Intelligence (AI) zich tot creativiteit in marketing? 

Om een antwoord te kunnen geven op die vraag heeft een groep onderzoekers na uitgebreid literatuuronderzoek een organisatorisch kader ontwikkeld. Ze geven heel nauwkeurig aan welke antecedenten (vaardigheden en talenten) een team moet hebben. Denk aan originaliteit, leervermogen, sociale interactie en innovatiegerichtheid. In een snel veranderende omgeving van AI is het belangrijk om deze vaardigheden regelmatig te toetsen. Voor het werken met AI noemen de onderzoekers specifieke vaardigheden als visualisatie, imaginair vermogen en bereidheid om te experimenteren. Tussen de antecedenten van werknemers en hun output fungeren nog mediatoren en moderatoren, die cruciaal zijn in een sterk veranderende omgeving van technologie en wetgeving – denk aan het plotselinge verbod op Chat-GPT in Italië.

In ‘Hoe organiseer je creativiteit in een wereld van kunstmatige intelligentie en marketing?’ worden diverse handvatten en inzichten gegeven om te toetsen of een organisatie klaar is om AI op een goede manier in te passen in creativiteit in een marketingcontext. Het organisatorisch kader voor AI & creatieve marketing laat zien dat naarmate AI vaker wordt ingezet, de emotionele en cognitieve vaardigheden hand in hand moeten gaan. 

Wil je meer over dit onderwerp ontdekken?

Lees een uitgebreide samenvatting hier: Hoe organiseer je creativiteit in een wereld van AI en marketing.

Deze blog maakt deel uit van de tweede uitgave van SWOCC Selection 2023. In deze publicatie presenteren we vijf samenvattingen van relevante wetenschappelijke studies. Bestel de volledige publicatie hier.

Over de auteur

Andy Santegoeds is Senior Consultant bij MetrixLab en al sinds 1988 actief met onderzoek naar reclame, media en merken. Andy was bestuurslid van SWOCC in de periode 2013-2022 en is daarna toegetreden tot de redactie van SWOCC Selectie.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.