Winkelpersoneel, zorgprofessionals, en politiemensen zijn slechts enkele voorbeelden van professionals waarvoor het belangrijk is dat ze goede sociale vaardigheden bezitten. Om medewerkers te trainen in sociale vaardigheden maken veel bedrijven gebruik van rollenspellen met acteurs. Deze vorm van training is echter tijdrovend, kostbaar en moeilijk te organiseren. Daarom bieden computer-gebaseerde trainingen met behulp van simulaties een interessant alternatief. Maar is het echt al mogelijk om sociale vaardigheden te oefenen met behulp van computersimulaties?
Waar gaat deze blog over?
- Hoe werkt computer-gebaseerde sociale vaardigheidstraining?
- Welke toepassingen bestaan er al?
- Werkt deze vorm van training ook echt?
Virtuele training
Computer-gebaseerde sociale vaardigheidstraining gaat uit van een opzet waarbij de menselijke trainee een conversatie aangaat met een computergestuurde gesprekspartner in een virtuele omgeving (bijvoorbeeld op een tablet, laptop of met een Virtual Reality bril). De virtuele gesprekspartner wordt aangestuurd met behulp van Artificiële Intelligentie (AI), en kan daardoor zelfstandig reageren op zowel het verbale gedrag (zoals gesproken zinnen) als het non-verbale gedrag (zoals de gezichtsuitdrukking) van de mens. Door het systeem zodanig te ontwikkelen dat het gedrag van de mens een direct effect heeft op het gedrag van de virtuele gesprekspartner, wordt een interactieve leeromgeving gecreëerd.
Toepassingen
Simulaties worden al decennia lang gebruikt voor het opleiden van professionals, alleen waren de meeste toepassingen tot voor kort vooral gericht op het trainen van motorische en/of cognitieve vaardigheden (zoals in flight simulators voor piloten). Met dank aan de snelle ontwikkelingen in de AI bestaan er sinds enkele jaren ook simulatoren voor het trainen van sociaal-emotionele vaardigheden. Enkele voorbeelden van doelgroepen waarvoor al virtuele trainingen bestaan zijn winkelpersoneel (voor klantengesprekken), zorgpersoneel (slecht nieuws gesprekken), politiemensen (ondervragingen), militairen (onderhandelingen) en medewerkers in het openbaar vervoer (agressie de-escalatie).
Afbeelding 1. Computersimulator voor het trainen van medewerkers in het openbaar vervoer
Effectiviteit
Ondanks de snelle ontwikkelingen op het gebied van simulaties voor sociale vaardigheidstraining is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van deze trainingen. Veel studies richten zich op het evalueren van de subjectieve ervaring die mensen hebben wanneer ze deze trainingen doen. De conclusie van dergelijke studies is meestal dat deelnemers de trainingen over het algemeen leuk vinden om te doen, en dat zij geloven dat het toegevoegde waarde kan hebben naast bestaande trainingen. Er bestaat echter nauwelijks onderzoek waarin het lange-termijn leereffect van virtuele trainingen systematisch wordt vergeleken met dat van traditionele trainingen. Meer aandacht voor dit soort onderzoek is daarom noodzakelijk voordat virtuele trainingen op grote schaal worden ingezet.
Kortom
Overweeg je om computersimulatie in te zetten voor het trainen van medewerkers? Computersimulaties waarbij medewerkers kunnen interacteren met ‘slimme’ virtuele gesprekspartners bieden interessante mogelijkheden voor het trainen van sociale vaardigheden, omdat zij een goedkope en schaalbare aanvulling bieden op bestaande trainingen op basis van rollenspellen. Er is echter nog onvoldoende bekend over de lange-termijn effecten van virtuele trainingen.
Meer weten? Dit artikel is gebaseerd op onderstaande publicatie:
Bosman, K., Bosse, T., & Formolo, D. (2018). Virtual agents for professional social skills training: An overview of the state-of-the-art. In International Conference on Intelligent Technologies for Interactive Entertainment (pp. 75-84). Springer, Cham.