De merken waarvoor je gaat werken doen er toe. Dat klinkt als een open deur, maar niet in een tijd dat ‘employer branding’ vaak de organisatie zelf centraal zet. Het werkgeversmerk gaat maar al te vaak over cultuur, purpose, opleidingsmogelijkheden. Het portfolio aan merken dat de organisatie ‘in de markt’ heeft wil nog weleens buiten beeld blijven. Dat kan zomaar een gemiste kans zijn. Sterke merken werken als een ‘costly signal’ – een teken dat niet iedereen zomaar kan kopiëren en een teken van succes, in dit geval. Een sterk merk impliceert dat je al lange tijd succesvol investeert in een merk dat klanten kennen en waar ze tevreden over zijn. Dan moet de organisatie er achter wel gezond zijn.
Eerder onderzoek wees al uit dat een sterk merk je inderdaad aantrekkelijk maakt als werkgever. Onderzoekers Brunner en Baum (2020) voegden daar nog een dimensie aan toe en keken ook naar het effect dat een heel portfolio aan merken op de aantrekkelijkheid van een organisatie als werkgever heeft. Of er sprake is van een logische samenhang in die portefeuille blijkt een interessante factor te zijn. Hoe dat allemaal zit? Lees het in “Maakt een merkportfolio jouw organisatie aantrekkelijker?” in de nieuwste editie van de SWOCC Selectie.
Meer weten?
Lees de uitgebreide samenvatting hier: ‘Maakt een merkportfolio jouw organisatie aantrekkelijker?‘
Deze blog maakt deel uit van de tweede kwartaaluitgave van de SWOCC Selectie 2024, een speciale uitgave waarin het thema ‘merkportfolio strategieën’ centraal staat. Zes samenvattingen van wetenschappelijke artikelen worden gepresenteerd met relevante inzichten over merkportfolio’s en merkextensies binnen verschillende sectoren. Bestel de volledige publicatie hier.
Volledige literatuurverwijzing
Brünner, C., & Baum, M. (2020). The impact of brand portfolios on organizational attractiveness. Journal of Business Research, 106, 182–195.