kennisbank item

Hoe tast de aankoopintentie kan beïnvloeden

Publicatiedatum: 08 | 10 | 2021
Delen:

Voor consumenten vormt aanraken een manier van directe ervaring met een product. Denk aan een nieuwe telefoon: de ene iPhone kan veel degelijker en luxer aanvoelen dan de andere, door het gebruik van ander materiaal. Hoe een product voelt wanneer je het aanraakt of optilt heeft invloed op de indruk die een consument van een product heeft.

Om het effect van materiaaleigenschappen van het product te vertalen naar de waargenomen productpersoonlijkheid, moet er gekeken worden naar de textuur, gewicht, hardheid en temperatuur van het product. Het is de waargenomen persoonlijkheid die rechtstreeks verband houdt met het product in plaats van met het merk.

In “Aanraken is raken” wordt onderzocht wat de invloed is van textuur en gewicht op de waargenomen productpersoonlijkheid. Tevens wordt onderzocht in hoeverre dit afhangt van de individuele need for touch. Het onderzoek laat zien dat gladde texturen en een zwaar gewicht van een product leiden tot opwinding. Dit effect is sterker voor consumenten met een hoge need for touch, dit zijn consumenten die producten aanraken voor zintuiglijk plezier. Deze waargenomen (opwindende of geraffineerde) product persoonlijkheid beïnvloedt vervolgens het interactieve effect van materiaaleigenschappen en de need for touch van consumenten op de aankoopintentie.

Lees meer over hoe je touch cues kunt toepassen in “Aanraken is raken”.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.