Als een bedrijf een standpunt inneemt over maatschappelijke issues wordt er vaak van uitgegaan dat het verstandig is om meer betrokken te raken in de samenleving en een betekenisvoller imago uit te stralen. Nike heeft dit gedaan door Colin Kaepernick, een topsporter die sterk betrokken is bij de Black Lives Matter beweging, in te zetten in hun campagnes. De campagne werd door veel consumenten goed ontvangen en zorgde voor een omzetgroei van Nike. Naast veel positieve reacties, leidde het ook tot kritiek van sommigen, onder andere van oud-president Trump.
Merkactivisme wordt vaak gezien als een goede strategie om het imago van je merk te verbeteren, maar dit kan ook negatieve reacties uitlokken volgens de onderzoekers uit ‘Leidt merkactivisme tot versterking of beschadiging van het merk?’. Dit geldt voornamelijk als het gaat over controversiële zaken waar duidelijke voor- en tegenstanders zijn. Volgens de Morele Grondslagen-theorie kunnen mensen tot tegengestelde morele standpunten komen als gevolg van verschillen in de nadruk die ze leggen op vijf morele principes. Consumenten beschouwen hun eigen morele principes als de ‘standaard’ en kunnen daardoor negatief gaan denken over een merk dat een ander standpunt inneemt.
Wil je weten welke vijf morele principes dit zijn en hoe je ervoor kan zorgen dat de negatieve aspecten van merkactivisme verminderd worden? Lees het hele artikel en de praktische implicaties in ‘Leidt merkactivisme tot versterking of beschadiging van het merk?’