kennisbank item

Hoe CSR-beleid bijdraagt aan betrokken medewerkers

Publicatiedatum: 06 | 10 | 2021
Delen:

Het voeren van Corporate Social Responsibility (CSR) beleid speelt in steeds meer organisaties een belangrijke rol. Zo bracht de kledingdiscounter Primark recent naar buiten dat het in tien jaar tijd een circulair en duurzamer bedrijf worden. CSR-beleid wordt veelal gevoerd omwille van reputatiedoeleinden, maar het kan ook zorgen voor een sterke bindende kracht bij medewerkers. Recent onderzoek keek naar het effect van CSR-beleid op de betrokkenheid van medewerkers.

Om het effect van CSR-beleid te vertalen naar medewerkersbetrokkenheid, moet er gekeken worden naar de mate waarin medewerkers betrokken worden bij het uiteenzetten van het beleid. Ook is het van belang dat er sprake is van oprechte intenties en dat deze intenties intern gecommuniceerd worden. Daarnaast is gebleken dat het voor de medewerkersbetrokkenheid van belang is dat er consistentie is tussen alles wat een CSR-beleid beoogt en wat daadwerkelijk in het medewerkerscontact wordt doorgevoerd en waargemaakt.

In “Hoe het activeren van CSR-beleid kan leiden tot betrokken medewerkers” wordt dit vraagstuk onderzocht aan de hand van een enquêteonderzoek. Uit de analyse is gebleken dat de ervaring van de medewerkers met betrekking tot het CSR-beleid niet alleen wordt gevormd door het bewustzijn over het CSR-beleid en de waargenomen oprechtheid van dit beleid, maar ook door subjectieve CSR-kennis. Tot slot blijkt uit het onderzoek dat CSR-betrokkenheid een onmiddellijk resultaat is van de CSR-ervaring.

Lees de praktische implicaties van dit onderzoek in “Hoe het activeren van CSR-beleid kan leiden tot betrokken medewerkers”.

Mail mij 1x per maand een update over merken, marketing en communicatie

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.